Ett värdigt farväl

"Looking" lanserades 2014 och möttes av försiktigt positiva omdömen. Den första säsongen fick visserligen inga stående ovationer, snarare pekade många på att det fanns mycket att utveckla, men i grunden var det ändå ganska positiva tongångar. Det blev till slut bara två säsonger innan beskedet kom att det inte skulle bli en tredje säsong. I stället följdes den nya trenden där avslutningen blev ett långfilmslångt avsnitt. I den här "boxen" har man trevligt nog samlat båda säsongerna samt den avslutande filmen på fem DVD-skivor.

Den första säsongen har jag recenserat tidigare så därför koncentrerade jag mig mer på den andra säsongen som får sägas försökte adressera en del av den kritik som serien fått. Bland annat har det handlat om att det seriens huvudpersoner, med några få undantag, är ganska välbeställda vita män i den övre medelklassen. Deras problem har kretsat runt relationer vilket man dock har skildrat på ett bra sätt.

När den andra säsongen inleds fortsätter det i ungefär samma hjulspår som i den första. Patrick, Augustín och Dom åker iväg till en stuga för att varva ned under en helg. Samtalsämnena är desamma och det är inte med några banbrytande insikter de återvänder till civilisationen igen. De följande avsnitten innebär en blandning av gammalt och nytt. Augustín förälskar sig i den aids-sjuke Eddie, Dom försöker förverkliga sina restaurangplaner och Patrick försöker reda ut sina känslor till både sin chef och hans före detta pojkvän.

Av det här är det Patrick som förvånande nog är mest intressant att följa. Det är hans karaktär som utvecklas mest under säsongen vilket kulminerar i en fantastisk scen i det sista avsnittet där en lång dialog med hans chef, och älskare, återges i en enda tagning när de vandrar genom byggnaden de båda tänkt flytta in i. Det är exempel på när dramat i "Looking" är som bäst. Tyvärr blir det lite för få sådana ögonblick under säsongen för som relationsdrama står sig den här serien väl, oavsett vilken läggning man har.

Den avslutande långfilmen blir dock ett seriöst försök att försöka gå lite djupare, men fortfarande med Patrick i fokus. Hans sökande efter kärleken och samhörighet med någon fortsätter och i ett återbesök i San Francisco för ett bröllop gör han äntligen upp med sitt gamla bagage. Det är en fin avslutning på en serie som hade oerhörd potential men aldrig riktigt lyfte. På ett sätt kommer jag sakna att hänga med de här älskvärda karaktärerna, men å andra sidan har jag inte fått med mig så mycket minnesvärt. Förhoppningsvis har de i alla fall banat väg för fler serier som vågar lyfta något annat än den heterosexuella normen.

Precis som till den första säsongen finns här kommentarspår till flertalet avsnitt. De tenderar att bli lite tramsiga men är inte helt ointressanta att lyssna till.

1. "Looking" är ytterligare en serie där droger av olika slag ses lika naturligt som att ta en bira med polarna.

2. I slutet figurerar en odräglig, alkoholiserad journalist som till slut blir något av en nemesis till Patrick. Efter den kritik serien fått från medialt håll kan man ana att det är en liten hämnd från seriens manusförfattare.

3. Det är få serier förunnat att få en så fin avslutning trots vikande tittarsiffror. Det är sällan tv-bolag tagit hänsyn till hängivna fans när man beslutat om att lägga ner en serie. Nu är inte "Looking" den första serien som fått avsluta med en långfilm och förhoppningsvis kommer vi att få se fler serier få chansen till ett värdigt avslut när inte tittarsiffrorna räcker till.

THOMAS HELSING (2017-01-11)