Färgsprakande skurkaction utan flyt

DC Comics har inte haft det lätt att få snurr på sitt DC Extended Universe, deras försök att bygga en sammanhängande filmfranchise och matcha Marvel Cinematic Universe som visserligen varit igång betydligt längre men också har en rad lyckade filmer på meritlistan. För DC har det gått trögare. Nog för att biopubliken gick och såg "Man of Steel" och "Batman v Superman: Dawn of Justice" men ingen av filmerna har blivit de fullträffar skaparna trott och fansen hoppats på. Efter två mörka historier skulle färgsprakande "Suicide Squad" komma in i universumet och lätta upp stämningen med humor och ett piggare anslag.

Det var i alla fall känslan man fick av de trailers som marknadsförde filmen. Roliga karaktärer, one-liners till höger och vänster samt fräckt användande av musik gjorde att det kändes som DC fått till sin "Guardians of the Galaxy". Men det blev inte riktigt så.

Den inledande delen av filmen är riktigt bra. Vi introduceras till en rad skruvade skurkkaraktärer som av olika anledningar hamnat bakom extra kraftigt lås och bom. Krypskytten Deadshot (Will Smith) som aldrig missar sitt mål och Harley Quinn (Margot Robbie) som möjligen är ännu mer galen än sin pojkvän Joker till exempel. Dessa två skurkar har hamnat i finkan tack vare en insats från Gothams beskyddare Batman (Ben Affleck) och att vi får se Batman som en sekundär karaktär, delvis skildrad ur skurkarnas synvinkel, och hans "vardag" är något jag gillar skarpt då den biten sällan ges utrymme i de vanliga Batman-filmerna. Det räcker liksom för att etablera sammanhanget då filmens övriga karaktärer inte riktigt hör till de mest kända. Undantaget är Joker men vi återkommer till honom.

Som en direkt följd av finalen på "Batman v Superman" och oron som uppstod sätter underrättelseofficeren Amanda Waller (Viola Davis) ihop en specialstyrka, Task Force X, bestående av de värsta skurkarna hon kan hitta. Med Överste Rick Flag (Joel Kinnaman) som befäl hoppas hon att denna sammansättning - visserligen utan att vara helt samarbetsvilliga - ska stå emot kommande hot. Och direkt sätts gruppen på spel, då häxan Enchantress (Cara Delevingne) hastigt byter sida och i stället blir filmens stora skurk.

Och det är dessvärre här "Suicide Squad" genast blir trist och tröttsam. Släng in ett väsen med omätbara krafter (hej, "X-Men: Apocalypse") och jag tappar direkt intresset. Det blir orealistiskt till och med inom sina egna ramar och aldrig speciellt spännande. Detta trots att effekterna kring Enchantress är riktigt bra.

"Suicide Squad" har alltså en bra början men sen blir det inte så himla kul när filmen väl tar fart. Plotten blir trög och invecklad utan att vara komplicerad och jag känner inte riktigt att jag bryr mig om vad som händer. I stället fokuserar jag på det jag faktiskt tycker är bra och då kommer vi tillbaka till Joker som är en intressant bikaraktär. Utifrån trailrarna hade jag fått för mig att det var han som var hotet styrkan skulle ställas emot, men så var det inte. Han figurerar parallellt i historien där han försöker frita Harley Quinn och dessutom skildras parets historia effektivt i ett par flashbacks. Jared Leto hade förstås ingen lätt uppgift att axla karaktären efter Heath Ledgers mästerliga insats, men Leto gör en bra variant. En annan typ av galenpanna som plockat många drag från serietidningarna. Jag gillar det och roas av löftet om att få se mer av karaktären i kommande filmer.

För DC Extended Universe kommer att rulla vidare med nya filmer och nu ligger allt hopp på att kommande "Wonder Woman" och "Justice League" ska bli de där fullträffarna serien behöver, för "Suicide Squad" var inte räddningen.

Blu-ray-utgåvan bjuder på två varianter av filmen. En bioversion och en kvart längre utökad version. Det gör att det finns två skivor i förpackningen som båda lyckligtvis även innehåller filmens extramaterial.

En längre bakomfilm går igenom Suicide Squad, både ur ett historiskt perspektiv och karaktär för karaktär med gott om kommentarer och intressant information. Mycket bra om man inte känner till karaktärerna sedan tidigare eller behöver någon sorts uppfräschning av minnet. I en separat bakomfilm träffar vi Joker och förstår hur Jared Leto verkligen gick in i rollen.

I övrigt finns det en rad kortare filmer med allt från realismen i filmen till vapen, träning, och vad man nu kan hitta på. Mycket att titta på. För att lätta upp det hela finns det även ett litet bloopersblock.

1. Liksom Batman syns även The Flash (Ezra Miller) i filmen, dock i en otroligt kort insats. Mitt i eftertexterna finns det ytterligare en passning till Justice League så missa inte den.

2. Sammansättningen Suicide Squad debuterade redan 1959 i DC-tidningen "The Brave and the Bold" men fick en ordentlig nystart 1987 i "Legends" och har tuffat på sedan dess med varierande medlemmar. En variant har även figurerat i tv-serien "Arrow" där karaktärerna Amanda Waller och Deadshot varit med upprepade gånger.

3. En spin-off till filmen planeras under namnet "Gotham City Sirens" där Harley Quinn och två andra kvinnliga skurkar ska stå i fokus. Just nu är det oklart när filmen kommer att klämmas in i DC:s späckade schema.

ANDERS JAKOBSON (2017-01-13)