Spännande om efterkrigstiden

Med all undervisning jag fått genom åren om Hitlers uppgång och fall, andra världskriget och den senare delen av efterkrigstiden inser jag att jag ändå har en del kunskapsluckor. Det blir jag tydligt påmind om när jag ser "The People vs Fritz Bauer". För medan det här är både en bra och viktig film så är den rätt skoningslös vad det gäller att ta för givet att publiken har sina förkunskaper klara.

Fritz Bauer har levt på riktigt och han är kanske mest känd för att han var den åklagare som fick till de viktiga rättegångarna mot de ansvariga nazisterna för Auschwitz-lägret. Hans envisa kamp för att dra Hitlers hantlangare inför rätta gjorde att han skaffade sig mäktiga fiender i många samhällsskikt. Men inte bara det, han var både homosexuell och jude vilket gjorde att han dessutom hade sämsta tänkbara utgångsläge. Vid den här tiden levde fortfarande många nazistiska idéer och tankegångar kvar och det tyska folket hade ännu inte börjat göra upp med det tunga arvet, vilket även filmen tar upp vid flera tillfällen.

Filmen inleds dramatiskt med vad som ser ut som ett självmordsförsök med piller och ett överfyllt badkar. Fritz Bauer räddas i sista stund av sin chaufför och när han lämnar sjukhuset återvänder han direkt till jobbet för att arbeta vidare.

I stället för att fokusera på vägen till Auschwitz-rättegångarna har regissören Lars Kraume och hans manusmedarbetare Olivier Guez valt att lyfta hans inblandning i jakten på Adolf Eichmann, en högt rankad nazist som var den som var ansvarig för deporteringen av judar till koncentrationslägren. Historien tillskrev länge den israeliska underrättelsetjänsten Mossad äran för att ha letat upp, fångat in och ställt Eichmann inför rätta. I själva verket var det Fritz Bauers envisa arbete som gav Mossad den möjligheten.

Men minst lika mycket är det här en spännande inblick i tillståndet i Västtyskland efter kriget. Det här var en tid när nazister fortfarande höll viktiga maktpositioner och motarbetade alla försök att hitta deras tidigare kamrater. Det blir extra intressant att följa Fritz Bauers kamp då han som jude stångas mot alla som motarbetar honom, inte minst den tyska underrättelsetjänsten som tar till alla medel för att hindra honom.

Det blir en spännande historia där Burghart Klaußner är fullständigt briljant i sin rolltolkning av Bauer. Jag får dock erkänna att jag på grund av kunskapsluckor inte riktigt förstår allt som tas upp, särskilt när det handlar om internationell politik, men det hindrar mig inte från att uppskatta filmen ändå. Och den har fått mig att läsa på mer i efterhand så på det viset har det varit en filmupplevelse med mervärde.

Några trailers för andra filmer. Här hade det varit trevligt med någon dokumentärfilm som tar upp mer om det politiska klimatet i Västtyskland under 1950-talet.

1. En av de saker jag inte riktigt hängde med i var att Bauer riskerade att fängslas för landsförräderi när han tog kontakt med israelerna. Att det efter kriget var känsliga relationer länderna emellan förstår jag men jag var inte medveten om att det var så allvarligt.

2. Den amerikanska titeln sänder fel signaler. Den spontana tanken jag fick var att detta skulle vara ett rättegångsdrama. Översätter man den tyska originaltiteln blir det Staten vs Fritz Bauer och då blir det lite mer tydligt att den handlar om Bauers kamp mot en nation och ett etablissemang som motarbetar honom.

3. Under kriget satt Bauer några månader i koncentrationsläger innan han frisläpptes. Han flydde senare via Danmark och bodde i Sverige fram till krigsslutet.

THOMAS HELSING (2017-01-17)