En onlineversion av sanning eller konka

Många har säkert koll på vad spelet "Sanning eller konka" (konsekvens) går ut på. Man får välja mellan att utföra något (konka) eller svara ärligt på en fråga (sanning). Här får vi se en variant av detta. I ett onlinespel får man välja om man vill vara spelare eller publik. Är man publik får man betala en slant för att få följa de som spelar och man får också vara med och hitta på uppdrag åt de som spelar. De som spelar får å sin sida uppdrag som de ska utföra inom en viss tid. Gör de det får de en summa pengar, gör man det inte förlorar man allt man hittills tjänat in. De två bästa går sen till final där den ultimata utmaningen väntar.

Vi får följa Vee som börjar spela för att hennes kompisar tycker hon är för trist. När hon väl börjar spela (första uppdraget är enkelt men det blir svårare och svårare) träffar hon Ian. Ian är också han en spelare. Frågan är om hon kan lita på honom eller om han har någon baktanke.

Upplägget är intressant men som alltid när det handlar om någon onlineföreteelse så finns tendenserna att allt blir otroligt överdrivet. Det gäller även här. Spelarna är hela tiden övervakade (vilket visserligen förklaras hyfsat troligt med att de som tittar även filmar spelarna) men spelet vet också allt om spelarna. All deras information samlas in från alla håll och man skräddarsyr uppdrag.

När vi sen kommer fram till slutet och Vees kompisar får för sig att de ska stänga ner spelet en gång för alla känner jag en stor oro att detta inte kommer bli bra. Och viss blir det så. Hastigt och lustigt har de kommit på ett sätt att knäcka spelet. Spelet som har koll på allt och alla går nu att krossa på några minuter… Nä, detta känns inte bra. Idén är lockande men genomförandet håller inte. Det känns helt galet och väldigt ologiskt. Hastigt och hafsigt utfört. Så tyvärr. Detta håller inte hela vägen. Långt därifrån faktiskt.

1. Det finns en del Appleprodukter i filmen om man kollar noga.

2. Dave Franco som spelar Ian är bror till James Franco.

3. Det är intressant att alla bara dras med. Ingen protesterar…