Nytt om bandet alla känner

Alla vet väl vilka The Beatles är eller hur? Eller gör de? Min generation som är födda tidigt 70-tal gör det definitivt, men hur är det med dagens ungdomar, vet de vilka The Beatles är? Jag vet faktiskt inte. Jag skulle gissa att de känner igen flera av deras låtar men har förmodligen inte koll på vilka som var med i bandet eller hur stora de var under 60-talet.

För min egen del känns The Beatles som en del av min musikvärld. Jag har aldrig varit ett superfan av dem som grupp men jag gillar deras musik, jag vet vilka de är och jag vet vad de betytt för dagens musik. Därför känns det rätt konstigt att konstatera att det är drygt 50 år sedan de slutade turnera. Bara två av de fyra medlemmarna är i dag i livet. En mördad och en död i cancer.

Men den dokumentär vi nu fokuserar på, "The Beatles: Eight Days a Week" med undertiteln "The Touring Years" handlar om just det: bandets turnerande. Och för mig var det oväntat att de faktiskt bara turnerade under fyra år; 1962-1966 sen fick det vara nog. Å andra sidan var det inga vanliga konserter de gav. Publiken var större än tidigare. Publiken var galnare än tidigare. Hela upplevelsen var något helt nytt. Något man då 1962 aldrig sett maken av. Förvånansvärt mycket finns dessutom dokumenterat vilket är lite förvånande med tanke på att man på den tiden inte bara kunde slita fram telefonen och filma.

Vi får följa dem under dessa år och se hur de började i England, åkte till USA och sen ut i resten av världen. Vart de än spelade så blev det kaos. Fansen var som galna och det var det som till slut satte stopp för deras turnerande. Det blev helt enkelt för mycket. Och efter att ha sett dokumentären kan jag förstå dem. I dag hade deras turnéer förmodligen inte ens varit möjliga ur ett säkerhetsperspektiv.

Så trots att jag tycker mig vara riktigt allmänbildad när det gäller just The Beatles lärde jag mig en hel del nytt och skulle det nu vara så att den yngre generationen inte känner till dem så borde de definitivt se denna dokumentär. Här finns något för alla.

På tvådiskutgåvan finns det en hel extra skiva med extramaterial och jag rekommenderar starkt att ni väljer denna utgåva om ni ska köpa "The Beatles: Eight Days a Week". Det mest intressanta med detta extramaterial är helt klart de två dokumentärer vi bjuds på. De handlar om bandet och deras musik, inte så mycket om själva turnerandet men de kompletterar huvudfilmen på ett väldigt bra sätt.

Vi bjuds även på fem liveframträdanden och de är riktigt kul att se. I dokumentären får vi se klipp från dem men här får vi hela och det är definitivt fascinerande att se. Vi har verkligen tur att detta finns bevarat.

Men det är inte allt. Det följer även med ett häfte där vi kan läsa om bandet och vi får även en introduktion av Ron Howard som gjort dokumentären. Enda problemet med själva häftet är att det är så tjockt att det blir svårt att stänga fodralet med det inlagt…

"The Beatles: Eight Days a Week" tvådiskutgåvan är ett skolboksexempel på hur man fyller en utgåva på ett bra och riktigt sätt.

1. Jag hade ingen aning om att de bara turnerade under fyra år.

2. Det hade varit kul att vara en fluga på väggen i deras turnébuss. Fyra tonåringar som får sådan uppmärksamhet som de fick. Måste ha påverkat dem.