Underhållande med en del frågetecken

De flesta tror att vi kommer få någon form av AI (artificiell intelligens) i framtiden. Hur denna intelligens kommer fungera eller se ut vet man däremot inte mycket om och det har man tagit fasta på i "Morgan". Morgan är en ung kvinna, eller rättare sagt ett barn. Hon är bara fem år, men har vuxit snabbare än normalt och påminner mer om en tonåring. Både i utseende och i beteende. Morgan är "framtagen" på en ödsligt belägen forskningsstation som få vet om. Men så en dag går något väldigt fel och Morgan skadar en av forskarna. Lee Weathers skickas dit för att utvärdera Morgan och bestämma om hon ska avslutas.

Filmen fungerar men jag blir inte riktigt klok på själva Morgan och vad man vill skapa. Hon är rätt mycket som ett barn men samtidigt väldigt stark och snabb. Hon är dessutom väldigt intelligent. Och det köper jag men att hon vet saker om folk, det köper jag inte riktigt. Att man vet att någon har en trettonårig dotter hemma är knappast ett tecken på intelligens utan snarare antingen en förmåga att läsa tankar eller ett bevis på att man tjuvläst något om någon. I Morgans fall känns det inte som om något av dessa två alternativ gäller så frågan kvarstår, hur vet hon det hon vet?

Men filmen är underhållande om än överspelad. Morgan känns lite för mycket som en robot vilket hon ju faktiskt inte är. Men man lyckas ändå hålla ihop det hyfsat och man bjuder till och med på en överraskning i slutet av filmen som även om den inte är helt oförutsedd är riktigt trevlig.

Extramaterialet består av en dokumentär om vad man kan göra i verkligheten inom detta område och även om det är intressant känns det lite för långt att ha med här. Vi får dock även en kortfilm med titeln "Loom" som är desto mer intressant. Den handlar om en man som föder upp en ny människa genom DNA. Sen har man även lagt med lite borttagna scener, kommentarspår, bilder och trailers.

1. Utan att avslöja slutet så finns det en hel del tecken i filmen att det kommer sluta just som det gör.

2. Paul Giamatti gör ett mindre inhopp som en doktor. Mycket bra.

3. Det finns en hel del slagsmålsscener i filmen. Klart fler än jag trodde innan jag såg filmen.