Riktigt bra blir det bara när Alf dyker upp

Vi har alla hör uttrycket "upp som en sol, ner som en pannkaka" men sällan har det varit så passande än nu. Sällan har en andra säsong misslyckats så kapitalt efter att första säsongen varit lysande. Redan från början skulle "Mr. Robot" bara bli en säsong men då den blev en succé gjorde man naturligtvis en andra. Det skulle man inte gjort. Jag avslutade min recension av säsong 1 med detta:

Riktigt bra serie med andra ord. Manus, skådespelare och karaktärer är alla klart godkända. Dock återstår det att se om det verkligen går att klämma ur ytterligare en säsong…

Nu kan vi konstatera att det kunde man inte. Och det märktes redan efter några avsnitt. Säsong två känns som en blandning av det sämsta ur säsong ett och ett förvirrat "Twin Peaks". Man vet inte vad som är sant och vad som bara sker i Elliots huvud och även när man vet det så förstår man ändå inte riktigt hur och varför saker händer och hänger ihop.

Jag hade riktigt svårt att motivera mig att se säsongen redan efter några avsnitt. Hade jag sett den en gång i veckan när den visades på TV hade jag förmodligen inte sett klart den. Men så kom avsnitt fyra. Där hamnar Elliot i någon sorts koma och hamnar i ett avsnitt av en komediserie från 80-talet. Inledningen, utseendet, handlingen, allt ser ut som det gjorde i typ "Alf" eller någon samtida komediserie och nu blir det roligt. När sen Alf själv dyker upp blir det ännu roligare. Men sen vaknar Elliot upp och vi är tillbaka i den långsamma och obegripliga säsong två av "Mr. Robot".

Och visst, det finns några riktigt finurliga twister i handlingen som jag uppskattar. Jag uppskattar också Grace Gummer i rollen som FBI-agenten Dominique DiPerro. Rami Malek och Christian Slater är fortfarande bra som Elliot och Mr. Robot men det räcker inte. Detta är inte bra. Och nu kommer snart en tredje säsong. Varför kunde man inte låta det stanna vid en som man först planerade?

Vi får förutom borttagna scener två saker. Till att börja med en dokumentär om hur serien spelades in och vi får bland annat höra om hur man spelade in alla scener som utspelade sig på samma ställe samtidigt. Man spelade alltså in scener ur avsnitt 3, 9 och 7 efter varandra. Intressant.

Sedan får vi se den skräckfilm som Elliot och hans syster tittar på. En typisk 80-tals skräckis som vi får se (en snutt ur) som om det vore på ett gammalt videoband, med störningar och allt. Kul.

1. Jag är fortfarande jättebesviken på säsongen. Jag såg så mycket fram emot den…

2. I säsong ett var varje avsnitt döpt som en videofil. Den här gången är de namngivna som en krypterad fil.