En var-försiktig-med-vad-du-önskar-film

När jag recenserade första "Jack Reacher"-filmen avslutade jag med att önska att det skulle komma fler filmer om Jack. Nu har det gjort det. Tyvärr blir ordspråket "var försiktig med vad du önskar" sant i just det här fallet för i denna den andra filmen om Jack lever han inte upp till de förväntningar jag fick efter att ha sett första filmen. Och då är idén till filmen egentligen inte dålig. Inte alls.

Upplägget är typiskt för den här typen av filmer. Jack håller sig i skuggorna men har fortfarande kontakt med militären. Då via Susan Turner som tagit över hans jobb. Men en dag har hon plötsligt arresterats för landsförräderi och det blir nu upp till Jack att ta en närmare till på om hon är skyldig eller inte och framför allt att hålla henne vid liv tills han gjort det.

Så långt fungerar filmen men sen går allt väldigt fort. Trots att filmen är två timmar lång så känns allt som om det går ruskigt fort. Folk accepterar saker utan att ifrågasätta och det går snabbt att få fram uppgifter och liknande. Dessutom dyker Jacks påstådda dotter Samantha upp och hon känns som om hon lär sig och fattar vad allt handlar om alldeles för fort. Känns knappast trovärdigt. Dessutom ska hon vara 15 år i filmen men skulle jag gissa skulle jag utan tvekan säga att hennes karaktär är mycket äldre än så.

Så nä, det känns lite som om man slarvat igenom det hela eller som om man tagit för stor tugga ur böckerna som man nu inte hinner tugga igenom ordentligt innan man ska svälja den. Vi får köpa rätt mycket rakt av och jag kan tänka mig att om man har läst böckerna så lär man nog sakna en hel del. Sen blir jag så trött när Jack, Susan och Samantha överfalls av en lönnmördare och det blir Jack som måste slåss med honom tills en av den inte rör sig. Varför kan inte Susan eller Samantha bara skjuta/sparka/slå honom och få det överstökat? Jag förstår att det är för att filmen ska få sin slagsmålsscen men det blir lite för uppenbart och löjligt här.

Så, idén till "Jack Reacher – Never Go Back" är bra men den blir för stressad och överdriven tyvärr och håller inte alls samma klass som första filmen.

Vi får en mängd med extramaterial som berättar hur man spelade in filmen, vad författaren till böckerna Lee Child tycker om filmen och varför man valde just den boken man valde att filma. Kul och intressant men kanske lite för mycket. Man tappar lite intresset…

1. Den här filmen bygger på bok 18 om Jack och den första filmen bygger på bok 19. Det betyder att detta alltså är en prequel och inte en fortsättning.

2. Filmen utspelar sig delvis i New Orleans. Är det alltid festival och parader där?

3. Tom Cruise passar väldigt bra för den här typen av roller men han får samtidigt passa sig så man inte klumpar ihop alla hans karaktärer till en.