Inspirerat kreativt skrotgäng i rymden

Åttaåriga Pottan (Mira Forsell) springer ut i sommarlovet med en viss förhoppning om att något kul ska hända. Men det blir som vanligt - hennes ointresserade och stressade föräldrar (Eric Ericson och Susanne Thorson) har bokstavligt talat inte tid med henne och hon ska i stället få inledda sommarlovet på ett ponnyläger. Problemet är bara att Pottan blir dumpad på fel ställe. Hon hamnar på en returstation och föräldrarna går inte att nå. Några lustiga figurer på stationen beslutar sig att ta hand om henne när timmen blivit sen och sommarvädret övergått i åska och regn.

Det där är den hemska inledningen på Petter Lennstrands långfilmsdebut. Lennstrand är känd för den supersköna figuren Allram Eest och de relaterade Höjdarna, och här samsas människor och dockor i samma historia. Chefen på returstationen är Rydberg (med röst av Lennstrand) och han har möjligen en lite märklig relation till arbete och lagar och regler, men det är lite strunt samma för i hemlighet jobbar han och rullstolsburna dockan Ture (röst av Gustav Funck) och den från Humlaanstalten (!) förrymda kriminella Dennis (Adam Lundgren) på ett eget rymdprojekt. De ska skicka ut Dennis i rymden där han kan samla ihop rymdskrot som på jorden är värt många kronor, och det gillar Rydberg.

Pottan får vara med i projektet. Hon har ju ändå inget annat för sig de närmaste två veckorna och medan avfyrningsdatumet för rymdraketen närmar sig kommer ett hot från Danmark där de vill skicka upp en egen astronaut (Ida Engvoll) i rymden. Vårt skrotgäng behöver experthjälp för att hinna först, och hittar det i Babblan (Shebly Niavarani). Men kommer allt gå som det är tänkt?

Filmen är skruvad och galen och känns som den passar perfekt för barn i sjuårsåldern och uppåt. För vi som är vuxna är det bitar här och där som roar lite mer. Karaktären Rydberg är precis som Lennstrands Allram Eest en mycket självgod figur som säger roliga saker mest hela tiden. Det är klart underhållande. Det är även roligt att se de tekniska lösningar och manicker som gänget meckat ihop av diverse skrot. Det ger ett inspirerande kreativt lager som jag även tror att barnen kan bli extra peppade av och börja bygga grejer hemmavid.

En skön film för hela familjen.

1. Filmen nominerades för Bästa visuella effekter i Guldbaggegalan, men har även nominerats för Bästa barnfilm i Berlins internationella filmfestival.

2. Några alternativa dataspel finns i filmen där jag framför allt fastnar för "Star Wash" som verkar gå ut på att man ska tvätta rymdskepp.