Brist originalitet och skräck som känns

Jag är lite osäker på hur många av alla filmer i "The Ring"-franchisen som jag sett, för det finns många. Till att börja med inte mindre än åtta filmer ("Ring: Kanzenban", "Ring", "Rasen", "Ring 2", "Ring 0: Birthday", "Sadako 3D", "Sadako 3D 2", "Sadako vs. Kayako") och två tv-serier ("Ring: The Final Chapter", "Rasen") i ursprungslandet Japan, den koreanska remaken "The Ring Virus" samt fyra amerikanska filmer - "The Ring", kortfilmen "Rings", "The Ring Two" och så då nya "Rings".

Hur mycket finns det egentligen att säga om en videofilm som får folk att dö efter sju dagar och en läskig flicka som kryper upp ur en brunn och sedan ur tv-rutan? Ja, om man ska utgå från "Rings" så finns det inte så mycket nytt att säga i alla fall. Jag vet att jag sett ett par av de japanska filmerna och den första amerikanska remaken och jag känner att "Rings" i princip bara upprepar samma grundidé igen. Folk tittar på filmen, några dör, någon kommer nära sanningen, men sen slutar det som vanligt i alla fall. Det cirkulerar ett rykte om att "Rings" ska leda till en ny årlig franchise à la "Paranormal Activity" och det tycker jag är en riktigt usel idé. Speciellt som denna film inte har speciellt mycket nytt att bjuda på.

Filmen inleds med en rafflande sekvens ombord ett flygplan där videon sprids som ett virus på alla skärmar ombord vilket så klart leder till fullt kaos och en krasch. Dessvärre leder denna scen inte till något mer än att två år senare hittar collegeprofessorn Gabriel (Johnny Galecki) en videobandspelare med tillhörande filmer på en loppmarknad, saker som tillhörde en av de som omkom på planet. Gabriel ska så småningom börja forska om innehållet på videobandet och om den fördömda flickan Samara Morgan. En av de studenter som dras in i forskningen är Holt (Alex Roe) men det är Holts flickvän Julia (Matilda Lutz) som är filmens huvudperson.

Den gamla videofilmen är numera digital och reglerna är att man ska göra en egen kopia och sprida vidare, men Julias kopia blir av någon märklig anledning större än originalet. Gabriel hittar ny data i filen, en film inuti filmen som leder dem till den lilla staden Sacrament Valley där Samaras kvarlevor finns. Dessa måste kremeras för att förbannelsen ska upphöra, men är det verkligen så enkelt?

Här har vi i och för sig något av ett nytt inslag i franchisen. I och med att filmen digitaliserats och sprids snabbt och viralt, blir det någon sorts underliggande kommentar till det moderna samhället, social media och dataspridning. Alltid något. I övrigt är filmens styrka att den där videon ändå är ganska effektfull i sin mix av störda, lösryckta bilder som bidrar till någon sorts mardrömskänsla. Men samtidigt är det också allt. Sekvenserna där Samara kryper ur en skärm är visserligen välgjorda men jag kan inte påstå att de ger några nya kalla kårar. Effekten har försvunnit om man nu sett några av de tidigare filmerna. Är man helt ny till franchisen kan det i och för sig fungera väl.

Bristen på originalitet och skräck som känns gör att det inte ger mig så mycket att se ännu en film i franchisen, men på pluskontot lägger jag något i alla och det är den alltid lika spännande Vincent D'Onofrio som gör en viktig biroll i filmen. I övrigt är filmen fylld av ganska okända ansikten, som visserligen inte gör bort sig, men heller inga direkta minnesvärda insatser.

En bakomfilm avhandlar filmens tillkomst och kopplingarna bakåt inom franchisen med kommentarer från de aktuella filmskaparna och skådespelarna. Ett fullt godkänt komplement till filmen.

Den andra bakomfilmen är dock mer givande att se då den handlar om hur man återskapat monstret Samara till denna film. 150 cm långa ormmänniskan Bonnie Morgan (som även kunde ses i "The Devil Inside") är den som gestaltar Samara nu, vilket hon även gjorde i en sekvens i "The Ring Two" och det är fascinerande att ta del av sminkningsprocessen och även hennes elastiska egenskaper som definitivt är en del av karaktären. Kul!

1. Franchisen började faktiskt med en skräckroman av Koji Suzuki 1991. Jag hoppas att han får någon krona för varje adaption som görs. Å andra sidan har han själv skrivit fem romaner i franchisen samt några noveller.

2. Filmen skulle ursprungligen heta "The Ring 3D" men bytte namn längs med vägen. Någon 3D-version gjordes inte heller.

3. I november 2015 var det tänkt att filmen skulle ha premiär. Till slut blev det februari 2017 innan den visades på biografer.

ANDERS JAKOBSON (2017-07-05)