Den okände Bond berättar sin historia

Alla har sin egen uppfattning om vem som är deras "riktige" James Bond. De som var med från början håller Sean Connery högst medan de som började se filmerna under 70-talet tycker att Roger Moore är den som är den "riktige" Bond. En del tycker till och med att Timothy Dalton, Pierce Brosnan eller Daniel Craig är James Bond. Dock är det få som svarar George Lazenby när man ber dem välja sin favorit-Bond. Han är den glömde Bond. Han gjorde bara en Bondfilm, "I hennes majestäts hemliga tjänst" 1969. Filmen blev ingen större succé men trots det så erbjöds han faktiskt ett kontrakt på ytterligare sex filmer. Han tackade nej.

I dokumentären "Becoming Bond" berättar Lazenby om sitt liv och hur han först redan som liten fick domen att han förmodligen inte skulle bli äldre än tolv–tretton år på grund av leverproblem. Han överlevde och började jobba som mekaniker. Därifrån började han sälja bilar och fick sen erbjudande om att jobba som modell. På lite krokiga vägar hamnade han framför rollsättarna till "I hennes majestäts hemliga tjänst" och hur konstigt det än kan låta fick han, som aldrig hade agerat tidigare, rollen.

"Becoming Bond" är en riktigt bra dokumentär både vad gäller innehåll och hur man gjort den. Vi får se Lazenby berätta om sitt liv samtidigt som det dramatiserats. Slutprodukten kan närmast liknas med en dramatisering av hans liv där han själv agerar berättarröst. Många av dramatiseringarna är dessutom filmade med glimten i ögat och skådespelarna talar emellanåt direkt till oss som tittar. Ett behagligt och intressant sätt att berätta George Lazenbys historia. Att sedan själva historien dessutom är både otrolig och otroligt intressant gör ju inte det hela sämre.

Efter att ha sett "Becoming Bond" är jag mer frestad än någonsin att svara "George Lazenby" nästa gång någon frågar mig vem min favorit-Bond är.

1. "I hennes majestäts hemliga tjänst" blev ingen succé när den kom men har på senare tid fått lite högre status bland fansen.

2. George Lazenby är den enda som gift sig som Bond.