Ikonen får äntligen sin egen film

DC Comics stora filmsatsning med ett sammanhängande universum, av mig och många filmskribenter felaktigt kallat DC Extended Universe (som inte är ett officiellt namn på något vis), har haft en trög start. Varken "Man of Steel", "Batman v Superman: Dawn of Justice" eller "Suicide Squad" har blivit fullträffar hos vare sig fans eller media, men i och med "Wonder Woman" fick DC sin första riktiga vinst och filmen blev en av årets mest inkomstindrivande som skrapade ihop över 800 miljoner dollar på biograferna.

Den här ikoniska hjälten, som tillsammans med Superman och Batman bildar DC:s treenighet, har fram tills nu inte setts på bio trots att många försök gjorts. Närmast kom tv-serien med Lynda Carter i rollen som Diana Prince/Wonder Woman som gjordes i tre säsonger 1975-79, och bland seriefans har en filmatisering varit starkt efterlängtad. Kanske extra mycket bland kvinnliga seriefantaster som inte direkt överösts med kvinnliga superhjältar på film och i synnerhet inte i huvudroller. Nu är det dags och vi har knappast sett det sista av Gal Gadot i rollen som ikonen. Karaktären smygintroducerades i "Batman v Superman" och har givetvis en stor roll i kommande "Justice League", och en andra "Wonder Woman"-film är självskriven.

Men nu handlar det om den första. Redan i "Batman v Superman" kunde vi via ett gammalt fotografi ana att Diana Prince är betydligt äldre än vad hon ser ut att vara och sannolikt inte någon helt vanlig människa. Den här filmen omringas av en ramhistoria i nutid där Diana får originalfotot via post från Bruce Wayne och därefter minns tillbaka till när det togs, vilket var i slutet av det första världskriget.

Diana växte upp som enda barn på den hemliga ön Themyscira där amasoner tränar hårt för att försvara mänskligheten från krig och ondska. Den unga Diana kan inte vänta tills hon blir gammal nog att träna och kriga, och får höra historien om hur Zeus slogs mot krigsguden Ares och gav amasonerna ett värdefullt vapen för att besegra Ares om det så behövs. När Diana vuxit upp och inlett sin träning händer något märkligt. Ett litet flygplan kraschar i havet utanför ön och Diana blir vittne till detta och räddar piloten ur det sjunkande vraket. Det är Steve Trevor (Chris Pine) och han är jagad av tyska soldater som lyckas ta sig till ön trots att den är under ett magiskt beskydd. En våldsam strid utbrister där amasonernas krigarkonst sätts på prov. Under striden dör generalen Antiope (Robin Wright) och den enda kvarlevande mannen, Steve, hamnar i fokus. Han berättar att han är spion och har upptäckt hur tyskarna tagit fram en dödlig gas som vid användning kan riskera livet för många.

Diana drar slutsatsen att det är Ares som är i farten och vill göra det hon är tränad för. Mot sin mor och drottning Hippolytas (Connie Nielsen) vilja lämnar Diana ön tillsammans med Steve. Han har lovat att ta henne till fronten och med hjälp av en brokig skara medhjälpare närmar de sig stridens hetta där tyske generalen Ludendorff (Danny Huston) och hans kemist doktor Maru (Elena Anaya) tänker använda sin gas för att vinna kriget. Men med Wonder Woman på motståndarsidan blir det ingen enkel match, men samtidigt har Diana fullt upp med att förstå mänskligheten och den verklighet hon hamnat i.

Det finns ju onekligen vissa likheter med Marvels "Captain America: The First Avenger" som satte sin hjälte mitt i ett brinnande krig (även om det i det fallet var den andra världskriget), och det är ett ganska vettigt sätt att introducera karaktären. Wonder Woman - som ingen kallar henne hittills - blir en superhjälte långt innan det finns superhjältar och kulturkrocken blir tydlig. Filmen är en uppenbar origin story och med den ur vägen kan framtida inhopp och egna filmer placera karaktären nästan när som helst. Det kan ju bli intressant.

Jag måste dock sätta mig lite på tvären och tycka att "Wonder Woman" inte alls är den fullträff som många anser att den är. Berättelsen har ett hackigt upplägg där actionsekvenser och långsamma pratpartier avlöser varandra på ett sätt som inte tillför något vidare flyt till narrativet. Actionsekvenserna växlar mellan att vara snyggt koreograferade med vissa Zach Snyder-influenser till att bli hopplöst datatråkiga där Wonder Woman flyger runt som en trasa. Det är mycket ikoniska poser på bekostnad av en råhet som filmen hade behövt. Dessutom är jag inte helt på det klara vad som är Wonder Womans superkrafter. Hon har en del hjälpmedel på sin sida men är även superstark, supersnabb och... Ja, här är det inte helt tydligt tyvärr.

Men sett i sin helhet är det kanske ett steg i rätt riktning för DC. Personligen betyder inte karaktären överdrivet mycket för mig och jag gillar mer tanken på Wonder Woman som del av en ensemble, men samtidigt är jag glad för de män och kvinnor som av olika anledningar längtat efter att få se en bra gestaltning av karaktären och det råder verkligen ingen tvekan om att Gal Gadot nu tar över stafettpinnen från Lynda Carter och blir Wonder Woman på allvar.

Utöver att ha ett kvinnligt fokus i filmens story, finns det minst lika mycket kvinnligt fokus på andra sidan kameran. Detta kommer fram i de ungefär två timmar med extramaterial som finns här. Givetvis får vi gott om bakgrundsinformation till huvudkaraktären och Gal Gadots insats, men det är kanske regissören Patty Jenkins som är lite av en huvudfigur i övrigt. Hennes prägel på filmen är tydlig, och även i många av de andra kreativa rollerna bakom kameran hittar vi kvinnor - för att inte tala om de aktriser och stuntkvinnor som spelar amasonerna.

Rent spontant kan jag tycka att upplägget på featuretterna som finns här emellanåt känns lite sladdriga. Lite mer konkreta filmer hade varit att föredra, även om man givetvis får en bra helhetsbild av filmen via alla dessa småfilmer.

I övrigt finns det lite borttaget material och bloopers samt en epilog som lägger upp bollen lite för "Justice League" då en viss artefakt syns som har betydelse i den kommande filmen.

1. Karaktären Wonder Woman hittades på av Dr. William Marston i början av 40-talet. Han levde i ett polyamoröst förhållande med två kvinnor, vilket hjälpte till att forma karaktären. Hösten 2017 kom filmen "Professor Marston and the Wonder Women" där Luke Evans, Rebecca Hall och Bella Heathcote gör de tre huvudrollerna.

2. Fotografiet som figuerar i filmens inledning och i "Batman v Superman" togs med gammal teknik och var bland det första som gjordes i produktionen eftersom bilden behövdes i den andra filmen. Själva scenen som visar hur fotot togs filmades långt senare och alltså fick bilden återskapas efter bästa förmåga. Ett inslag bland extramaterialet visar detta.

3. När det var dags att göra några kompletterande scener var Gal Gadot gravid i femte månaden så en speciell kostym med greenscreen-mage fick göras. Tyvärr får vi inte se något bakommaterial med denna kostym.

ANDERS JAKOBSON (2017-10-25)