Urtjusig prinsessfilm utan prinsessa

Följande dialog mellan huvudpersonen Vaiana och halvguden Maui tyckte jag var rolig:

Vaiana: Okay, first, I am not a princess. I'm the daughter of the chief.
Maui: Same difference.
Vaiana: No.
Maui: If you wear a dress, and have an animal sidekick, you're a princess.

Disney har gjort sin beskärda del av prinsessfilmer, och även när de själva poängterar att de inte gör en prinsessfilm så gör de just det i alla fall. Men "Vaiana" är så mycket mer. I vanlig ordning är det en variant på hjältens resa där det finns mycket historia, myter och legender i bakgrunden. Det känner vi igen sedan tidigare, men miljön - och i och med det historierna, myterna och legenderna - är nya. Filmen utspelar sig i Polynesien och bygger på historier från den polynesiska mytologin.

Vaiana är precis som dialogen där ovan antydde dotter till hövdingen på en ö där man lever av det ön - och i viss mån lagunen utanför den - levererar. Havet anses vara farligt och det börjar redan vid revet utanför lagunen. Vaiana har redan som barn en dragning till havet. Hon har hört historierna om hur halvguden Maui stal "hjärtat" från moderön Te Fiti, något som skapade konsekvenser för allt levande. Maui har enligt legenden varit försvunnen i tusen år och hjärtat, en lysande smaragd, måste föras tillbaka till Te Fiti. När resurserna börjar sina på Vaianas ö börjar folket fundera på om det finns någon sanning i sagorna.

Självklart blir Vaiana utvald av havet och får hjärtat i sin hand. Nu gäller det bara att gå emot framför allt sin pappas bestämda åsikt om havet, hitta Maui och resa till Te Fiti och återställa ordningen. Lätt som en plätt, eller?

Rent krasst sett kan man på förhand räkna ut hur filmen ska vara och utveckla sig, men vad spelar det för roll? Jag tycker "Vaiana" är en av de bästa och roligaste Disney-filmerna på länge. Den påminner lite om "Frost" i både känsla och inte minst sång, och det är inte konstigt då det är samma team bakom båda historierna.

Rösten till Vaiana görs av stjärnskottet Auli'i Cravalho som debuterar med filmen och hennes motpart Maui görs av Dwayne Johnson. Kemin mellan karaktärerna är riktigt bra. Mauis superkraft är att han har en magisk fiskekrok som får honom att byta skepnad till vad som är lämpligt för stunden - något som inte går helt bra när han får tillbaka kroken efter tusen år, och en annan rolig egenskap med karaktären är att han har tatueringar som kommunicerar med honom. Vaianas djursidekick då? Tja, hon har egentligen två - en gris som blir kvar på ön när hon seglar i väg och sedan världens dummaste kyckling (med "röst" av Alan Tudyk). Kanske inte den roligaste djursidekick man sett men den fyller i alla fall ett syfte.

Filmen har ett bra tempo och gott om roliga mellanlandningar på vägen till finalen (de stridande kokosnötsfigurerna kunde gott och väl ha fått lite mer plats!) och föga oväntat är den urtjusigt gjord med riktigt härliga miljöer och verklighetstrogna animeringar. Tiden får utvisa om "Vaiana" blir en klassiker, men jag tycker att det är en utmärkt film inom genren.

3D-VERSION

På något vis känner jag att 3D:n är lite underutnyttjad i filmen, eller så är jag så pass van vid det här laget att jag inte märker av den speciellt mycket. Jag får anstränga mig för att se den, och det är både på gott och ont.

Kortfilmen "Fånga dagen", som också går att se i 3D, är en riktig höjdare. Den har ingenting med huvudfilmen att göra utan skildrar den tråkiga vardagen hos en man som verkligen inte har några glädjeämnen. Det unika med filmen är att vi tar del av hans inre organ och hur de agerar med varandra, speciellt hur de styrs av den bossiga hjärnan. En briljant film som jag skrattar högt åt flera gånger!

En liten relaterad minifilm på två minuter ligger med där Maui försöker fiska i havet som inte riktigt känner att de vill dela med sig av sitt liv. Snygg film, men en bagatell.

En halvtimmeslång bakomfilm avhandlar filmens tillkomst med stort fokus på den research som gjordes på plats i Polynesien. Här märks det att skaparna var otroligt noga med att allt gjordes på rätt sätt och att kulturen hanterades vördsamt. Det märks speciellt när vi får se att ett litet specialteam sattes ihop som fick vara med under nästan hela processen och kunde rycka in när saker och ting gjordes på fel sätt. Ett exempel är en tidig version av en scen där Vaiana avreagerar sig genom att slänga kokosnötter i havet, något som aldrig skulle ske då man respekterar den mat som går att hitta.

På tramskontot läggs ett block där skådespelare och filmskapare får svara på irrelevanta frågor som "Vad åt du till frukost?" eller "Hur många timmar sover du per natt?". Vad ska vi med den informationen till? Marginellt roligare är en genomgång av de påskägg med referenser till andra Disney-filmer som finns gömda i filmen. Inte jättelätta att se bara så där...

Ett fyradelat block handlar om saker som var speciellt svåra att animera, eller som åtminstone krävde något extra. Dels skulle klassisk 2D kombineras med 3D när Mauis tatueringar kom till liv, och dels krävdes i princip ny teknik för att hantera vatten, lava och hår på ett extraordinärt snyggt vis.

Man kan även se en liten special om kläderna och modet i filmen som man delvis fått hitta på med viss vägledning av gamla teckningar och annat. Borttagna scener och ett kommentarspår ligger också med.

Slutligen sång: En borttagen sång samt den stora hitten "Vad jag kan nå" ("How Far I'll Go") dels i original och dels i olika dubbningar jorden runt.

1. Filmens originaltitel, och således även huvudpersonens namn, är "Moana", en titel/ett namn som inte gick att använda internationellt på grund av krock med någon parfym. Alltså måste en internationell specialversion gjorts eftersom namnet i tal, sång och grafik är "Vaiana" i den engelskspråkiga versionen som givits ut här.

2. Apropå sång så måste jag säga att jag är imponerad av Dwayne Johnsons sångröst. Han kan uppenbarligen sjunga - bra!

3. Och apropå ännu mer sång måste jag lyfta fram Jemaine Clements (från Flight of the Conchords) insats som glittertokiga skaldjuret Tamatoa. Det är lite 70-tals-David Bowie över insatsen!

ANDERS JAKOBSON (2017-06-28)