24 timmar på hälften så många avsnitt

"24" är tillbaka. Nu kallar man serien för "24: Legacy" och Jack Bauer är borta. Han nämns faktiskt inte alls under hela serien. Huvudrollen har nu i stället Eric Carter. Han är en specialmilitär som just kommit hem från att ha dödat terroristen Ibrahim Bin-Khalid. Hela hans grupp på sex personer har fått vittnesskydd och ska nu försöka skapa sig ett nytt liv. Men så blir det inte. Någon röjer deras identitet och nu ska Bin-Khalid hämnas.

Ganska snart visar det sig att Bin-Khalids son Jadalla tagit över efter sin far och nu bestämt sig för att genomföra de terrordåd pappan planerat. Föga oväntat blir det nu Carter som måste stoppa Jadalla. Han jobbar alltså inte på CTU men jobbar tillsammans med dem. På CTU är det gamla gänget borta och nytt folk styr nu. Men det mesta är sig likt. De kan fortfarande spåra vem som helst, avlyssna vilka telefoner som helst och ta över alla övervakningskameror man behöver.

De första avsnitten går lite trögt och det finns en störande B-filmskänsla över serien. Men ju mer vi ser desto mer växer serien och man kommer in i den och den känns bättre och bättre. Dock lämnar en hel del av skådespelarna lite att önska. De håller inte samma kvalité som vi sett i de tidigare säsongerna. Och jag saknar Jack Bauer. Kiefer Sutherland finns med lite bakom spakarna men jag hade gärna sett honom göra ett litet inhopp. Eller att man i alla fall hade refererat till det han gjort i de tidigare säsongerna för att knyta ihop serierna.

En annan skillnad vi ser är att man kortat säsongen från 24 avsnitt till tolv. Man kör fortfarande vidare med realtidsidén och en timmes tittande är en timme i serien. Dock gör man ett hopp på tolv timmar i slutet av sista avsnittet så man får ihop de 24 timmar vi förväntar oss. Nu spelar det inte så stor roll vad vi tycker om seriens vara eller inte då den lades ner efter säsongen tagit slut men nog tycker jag att man kunnat gett Carter en chans till.

Borttagna scener och en elva minuter lång dokumentär bjuds vi på. Vi får höra lite varför man ville göra en fortsättning och hur man kom fram till den idé som sen blev serien. Tyvärr är Sutherland lika frånvarande här som i själva serien.

1. Tyvärr har man gjort om den digitala klockan som visar var i tiden vi är. Den nya ser helt fel ut och följer inte de regler som en digital klocka ska göra.

2. Tony Almeida (spelad av Carlos Bernard) gör ett gästinhopp.

3. Som sagt nämns inte Jack Bauers namn en enda gång. Dåligt.