Samma droger men nya spelare

När tredje säsongen av "Narcos" börjar så är Pablo Escobar död och de flesta andra karaktärer vi lärt känna är nu borta. Kvar är dock Javier Peña och han får här huvudrollen. Och om någon trodde det så tar brottsligheten verkligen inte slut i och med att Escobar är död. Nya krafter tar över och knarket flödar mer än någonsin. Nu är det bröderna Gilberto Rodriguez Orejuela och Miguel Rodriguez Orejuela som tar över. De kallar sig "Gentlemännen från Cali" och vill framstå som affärsmän i stället för simpla smugglare. Det går sådär.

Till en början sluter de ett avtal med regeringen där de ska överlämna sig själva och allt olagligt. Mot detta ska de få gå fria och även behålla sina lagliga tillgångar som är gott och väl nog för att kunna leva riktigt bra under flera livstider. Men här kommer agent Peña in i bilden. Han ger inte upp och han både går bakom ryggen på den colombianska myndigheten och tar deras hjälp för att nå sina mål. Något som alla inte gillar.

Jag gillar "Narcos" och jag gillar hur man kommer vidare nu när Escobar är borta. Faktum är att det nästan blir mer spännande nu för åtminstone jag hade inte full koll på hur allt skulle sluta. När det gäller Escobars öde vet de flesta säkert hur det gick. Dessutom blandar man på ett diskret sätt in autentiska bilder på de inblandade och det gillar jag. Dels får man se hur de såg ut på riktigt och dels ger det serien en helt annan realism.

Sen får vi inte glömma svenske Matias Varela som spelar Jorge Salcedo som har en stor roll i det som händer och att allt går som det går. Varela gör rollen riktigt bra och jag kan i alla fall inte höra eller se att han skulle vara något annat än en colombiansk mafioso i filmen. Ingen dålig svengelska eller liknande. En stark rolltolkning och jag hoppas verkligen att hans internationella karriär nu tar fart. Han förtjänar verkligen det!

1. En fjärde säsong vet vi kommer. Ska bli spännande att se vart den tar vägen.

2. Säsong ett och två utspelar sig mellan 1979 och 1993 och säsong tre tar vidare 1994.

3. Jag gillar verkligen att alla pratar spanska när de ska prata spanska. Ofta så struntar man i det och låter skådespelarna tala engelska. Bra!