Mer splatter och action och mindre finess

Jag såg aldrig "Alien: Covenant" på bio men kunde givetvis inte undgå den massiva vågen av dålig kritik filmen fick från alla håll. Det var ju oroväckande, och mina förväntningar var inte direkt uppskruvade när filmen väl hamnade i hemmabion. Dock måste jag säga att filmen inte alls var så hemsk som jag hade föreställt mig, även om den har sina uppenbara brister. Allting handlar nog i grund och botten om man som tittare, eller "Alien"-fan i synnerhet, accepterar den mytologivändning som sattes upp i föregångaren "Prometheus".

Utan att gräva för djupt i det så syftar jag på att originalfilmen "Alien" (1979) och dess tre uppföljare presenterade oss för det utomjordiska monster som vi kallar för Alien utan att ge några förklaringar till vad det var och varför det beter sig som det gör. "Prometheus" svarade på andra typer av frågor men var även inne på en förklaring till monstrets ursprung, något som förklaras ytterligare i "Alien: Covenant" och det är väl just detta som är något som irriterar fansen. Behövs det en förklaring? Och i så fall: är det den här förklaringen vi vill ha?

Jag är lite tveksam till det. Jag gillade den mytologiska utvidgningen som "Prometheus" gav men "Alien: Covenants" kompletteringar är inte riktigt rätt.

Filmen utspelar sig tio efter föregångaren och skeppet Covenant är en bit in i en lång resa mot planeten Origae-6 som ska koloniseras. En femton man stark besättning fraktar 2000 kolonisatörer och ett antal embryon. När filmen inleds är samtliga nedsövda och enbart androiden Walter (Michael Fassbender) är vaken. Sviterna efter en stjärnexplosion skadar skeppet och besättningen måste nöduppväckas. I samband med detta fallerar kaptenens "kuvös" och han bränns till döds inne i den. Då besättningen består av flera äkta par finns det en änka, Daniels (Katherine Waterston) som måste hitta ork att gå vidare samtidigt som Oram (Billy Crudup) motvilligt tar rollen som ny kapten trots att han inte alls har samma förtroende hos besättningen som hans föregångare. När chefspiloten Tennessee (Danny McBride) lagar skadorna utvändigt snappar han upp en signal som blir avgörande.

Signalen är mänsklig och kommer från en planet som har nästan 100 procent av de egenskaper som krävs för att koloniseras och ligger bara några veckor bort, att jämföra med de tio år som är kvar till Origae-6. Ett beslut tas om att åka dit trots att Daniels tycker att det är märkligt att planeten inte dykt upp tidigare. Nästan lite för slumpmässigt. Väl där hittar de ett kraschat skepp av ett slag vi sett tidigare och spår av den försvunna Prometheus-medlemmen Elizabeth Shaw. De hittar också tusentals lik, en farlig smitta och androiden David (Michael Fassbender) som hjälper, eller stjälper dem när främmande varelser av olika slag jagar dem - eller föds inuti dem...

"Alien" hade ju en finess i sin skildring av monstret. Det var något som lurade i mörkret och som slog till när man minst anade. I "Alien: Covenant" verkar det inte finnas tid för något finlir utan det slafsas på i ett rasande tempo vilket förstås gör att den där molande och ilande stämningen som en gång i tiden satte en unik stämpel på originalfilmen inte finns där i dag. Det blir mer action i stället och har man problem med splattriga scener behöver man nog titta bort några gånger under filmens gång.

Den molande och ilande stämningen kommer snarare från det som sägs än det vi ser, och då syftar jag på androiden David som uppenbarligen utvecklats på ett helt annat sätt än vad skaparen Peter Weyland (Guy Pearce) hade tänkt. Filmen inleds med en prolog där Weyland startar igång David för första gången och det är tydligt att androiden redan då började ha sina egna funderingar kring skapandet.

Det ska bli en eller två prequelfilmer till innan trådarna knyts ihop med originalfilmen, men Ridley Scott får nog räkna med att få kritik för dem utifrån de mytologiförändringar som gjorts i "Prometheus" och framför allt denna film. Personligen drabbas jag inte så mycket och kommer att se filmerna. Då hoppas jag dock på lite mer minnesvärda karaktärer, för det är egentligen enbart Michael Fassbenders kliniska skådespel som etsar sig fast i minnet.

"Special features"-information på omslaget vittnar om en fattig skiva, men visar sig enbart vara en bråkdel av vad som faktiskt erbjuds. Lite slarvigt kan jag tycka.

Filmens nästan timslånga bakomfilm gömmer sig bakom den lite lätt märkliga rubriken "Master Class - Ridley Scott". Även om det finns rätt mycket intressant bakommaterial i filmen består större delen av den av det här tröttsamma malandet om hur kul och roligt det var för skådespelarna att arbeta med Scott och varandra.

Trots att det finns över en kvart med bortklippt eller förlängt material finns det ännu mer av den varan i andra avdelningar. En reklamfilm för Walter snuddar vid Apples elegans när den nya modellen presenteras. Två kortfilmer visar mer av Covenant-besättningen där de i den ena genomgår någon sorts virtuell terapi/testning inför avresan och i den andra har sin sista gemensamma måltid innan de sövs ned. Den senare innehåller rätt mycket referenser till vad som ska ske dem i själv filmen och kortfilmens innehåll figurerade i filmens trailers.

Mer material som knyter ihop "Alien: Covenant" med "Prometheus" ligger med under en annan avdelning och här kan vi återse nyfilmat material med Noomi Rapace i hennes roll som Elisabeth Shaw. Kortfilmen "The Crossing" kunde lätt ha varit med i filmen i sin helhet. Nu är det bara delar av den som är med. Den här avdelningen av skivan ("Sector 87 - Planet 4") rundas av med ett bildgalleri där Davids illustrationer finns att se, vilka är imponerande på flera vis.

Ännu mer bilder finns det i ett rejält galleri som inleds med så kallade "Ridleygrams" vilket är storyboards ritade av Ridley Scott. I övrigt finns det gott om konceptbilder till skeppet Covenant, alla varelser, samt logtyper och annat.

Trailers samt ett kommentarspår med Scott går även att hitta på denna - trots allt - fullmatade skiva.

1. Kaptenen som bränns levande i filmens inledning spelas av James Franco. Lite märkligt att ha en så pass etablerad och känd skådespelare i en sådan minimal roll, men Franco medverkar i en flashbackscen och bland de bortklippta materialet så han är inte helt outnyttjad.

2. Parallellt med produktionen av "Alien: Covenant" jobbade sydafrikanska filmskaparen Neill Blomkamp ("District 9", "Elysium", "Chappie") på en egen "Alien"-film som skulle följa upp de gamla filmerna på något vis. Arbetet gick långt, men dessvärre ser det ut som Blomkamps planer har skrinlagts och att filmen sannolikt inte kommer att göras.

3. En av de klassiska monstren från originalfilmen var "Chestburster", som föddes genom magen på sin mänskliga värd. Det finns några alternativa "födelsesätt" i "Alien: Covenant" som både äcklar och underhåller.

ANDERS JAKOBSON (2017-10-11)
Genre: Science fiction
Ljud: DTS-HD Master Audio 7.1
Deleted and Extended Scenes, USCSS Covenant (Meet Walter, Phobos, The Last Supper), Sector 87 - Planet 4 (The Crossing, Advent, David's Illustrations), Master Class - Ridley Scott, Director Commentary by Ridley Scott, Production Gallery (Ridleygrams, Conceptual Art, Creatures, Logos and Patches), Theatrical Trailers