Gru med bror mot 80-talsdoftande skurk

Sju år har gått sedan Illumination Entertainment klev in på den animerade marknaden och satte ned foten rejält med "Dumma mej". Sedan dess har det blivit sex helanimerade filmer ("Hopp" räknar jag inte med) varav fyra av dem är inom "Dumma mej"-franchisen. Tittar man framåt på bolagets sex utannonserade filmer är två av dem också inom franchisen så att det är Illuminations kärna är ganska självskrivet.

Denna tredje film fortsätter där den andra slutade. Gru (Steve Carell) har helt lagt skurkandet på hyllan och jobbar tillsammans med sin fru Lucy (Kristen Wiig) som agenter inom Anti-Skurkligan. För Gru är det en viss omställning och Lucy har också något att jobba med eftersom hon nu även kallar sig mamma till Grus barn, kloka Margo (Miranda Cosgrove), busiga Edith (Dana Gaier) och enhörningsälskande Agnes (Nev Scharrel).

När den 80-talsbesatta superskurka Balthazar Bratt (Trey Parker) lyckas glida Gru ur händerna får han och Lucy sparken. Minionerna med förmannen Mel i huvudledet blir överlyckliga eftersom de tror att Gru nu ska återvända till skurkeriet, men så blir det inte. Våra gula favoritfigurer säger då upp sig och lämnar hemmet. Ungefär samtidigt blir Gru uppsökt av en advokat som berättar att han har en tvillingbror, Dru, som vill träffa honom. Gru med familj flygs in till landet Freedonia där Dru driver den största grisfarmen och tjänat mängder av pengar. Gru och Dru är inte speciellt lika, men snart ska det visa sig att de haft ungefär samma usla förhållande till den förälder som fostrat upp dem och vad som är ännu mer överraskande är att den pappa Gru trott varit död under i alla år i själva verket var en superskurk av rang, förtäckt av grisfarmandet, och som lämnat efter sig mängder av smarta skurkprylar.

Dessa kommer snabbt till nytta då Bratt stjäl världens största diamant och Gru och Dru beslutar sig för att stjäla tillbaka den. Dru ser chansen att bli den superskurk han alltid velat bli medan Gru ser möjligheten att få upprättelse och jobbet hos ASL tillbaka. Och Minionerna då? Ja, de har varit i väg på ett eget äventyr, men insett att det är hos Gru de vill vara och när Bratt sätter sin djävulska plan i verket sammanstrålar alla i ett hotat Hollywood där Bratt ska hämnas.

Skurken är en rolig kreation av teamet bakom filmen. Bratts bakgrundhistoria är att han var barnskådespelare i 80-talsserien "Evil Bratt", som rönte stora framgångar tills han hamnade i puberteten och serien lades ned. Sedan dess har han blivit sin karaktär fullt ut och använder tv-seriens onda plottar till verkliga brott, med ett slutgiltigt mål att hämnas på Hollywood för att de tog serien ifrån honom. Allting runt honom osar 80-tal på ett underhållande vis och det blir kul. Roligt, fast med ett visst fördomsfullt skimmer, blir det även i påhittade landet Freedonia som verkar plocka inspiration från olika europeiska länder.

Allt som allt håller "Dumma mej 3" måttet inom sin egen franchise. Många roliga sekvenser och det är gott om referenser till de tidigare filmerna, och den här gånger fungerar ett sådant grepp. Inför kommande filmer gäller det att inte stagnera i sig själv utan kliva framåt.

Kortfilmen bland extramaterialet handlar för ovanlighetens skull INTE om några Minioner utan om Grus hundliknande varelse Kyle. Filmen heter "Kyles hemliga liv", vilket förstås är en passning till Illuminations "Husdjurens hemliga liv", och är en liten kärlekshistoria där Kyle försöker uppvakta en fin pudel men blir snuvad på glädjen gång på gång av en kaxig schäfer. Lite småsött och småroligt, och det är ett par solbadande Minioner med i filmern så vi går inte miste på den gula underhållningen (även om den är lite mer rödfärgad här...).

Det finns några kortare Minion-klipp också som jag inte riktigt förstår syftet med. De är inte borttagna scener eller reklam utan bara korta sekvenser utan någon speciell hemvist. Däremot finns det en liten borttagen scen som lika gärna kunde varit kvar i filmen.

Karaktärerna i filmen, egentligen bara Gru/Dru, Lucy och barnen, får vi träffa i kortare beskrivningar av röstskådespelarna. Det finns även något som heter "ASL-filer" där man kan klicka upp "hemliga dokument" kring Gru och Lucy samt skurkarna i de tre filmerna.

Ytterligare några mer interaktiva inslag ligger med som mest känns överflödiga och irriterande att behöva klicka sig igenom. Då är det mer intressant att titta på de kortare bakomfilmer som ger lite mervärde till filmen, men som faktiskt mest bara skrapar på ytan. Några djupare inblickar i produktioner ger inte extramaterialet.

1. Illuminations nästa film är en ny version av "Grinchen". Som ett litet påskägg kan man se själva Grinchen på Margos t-shirt.

2. En fjärde "Dumma mej"-film är schemalagd till 2024 och innan dess ska det komma en "Minioner 2" 2020.

3. Apropå "Minoner"-filmen... I den här filmens Hollywood görs det reklam för en film som heter "Onions" med ett gäng lökar som ser påfallande mycket ut som våra gula vänner... Det är nästan så man önskar att Illumination gör den filmen också!

ANDERS JAKOBSON (2017-11-27)