Jag vill verkligen bry mig

"Fear the Walking Dead" är här för tredje gången. Serien som fokuserar mer på själva utbrottet av zombieepidemin än vad dess föregångare "The Walking Dead" gör befinner sig nu i samma situation som originalserien. Utbrottet är här och nu gäller det att överleva. Detta skulle dessutom vara seriens tredje chans att få oss att bry oss om karaktärerna, men precis som i de två första säsongerna misslyckas man. Jag bryr mig fortfarande inte om karaktärerna även om jag verkligen vill och försöker. Och ska vi vara riktigt ärliga är det bara fyra karaktärer som spelar någon roll, nämligen Travis, Madison, Nick och Alycia. Alla andra karaktärer som dyker upp under säsongen känns mest som om de finns där för att dessa fyra ska ha någon att agera emot. Det känns inte som om man planerat in någon av dessa för en längre session av serien.

Säsongen börjar med att Travis, Madison, Nick och Alycia återsamlas på en militärbas där de är fångar. Basen leds av en galen hobbymilitär med mindervärdeskomplex, Troy. Därifrån hamnar man på en gård som Troy, hans bror Jake och deras far driver. Motsättningar och utomstående hot är dock hela tiden nära att förstöra det lugn man velat skapa för gårdens innevånare. Då vatten är en bristvara spelar även en stor damm en väldigt stor roll i serien, framförallt i den senare halvan.

Men som sagt, jag bryr mig inte om karaktärerna. De känns bara falska och jag kan inte tro på vad de gör. Som att en karaktär efter att fått en tumör bortopererad i ryggen direkt knallar i väg för att leda en invasion. Hur trovärdigt är det? Nä, serien är tyvärr rätt usel och nu när man dessutom kommit ifrån sitt ursprungliga mål; att visa oss hur själva utbrottet gick till känns det som att det räcker med "The Walking Dead". Varför ska vi ha en lightvariant av den också? Nä, skippa den här serien och fokusera på "The Walking Dead". Den är, även om den börjar kännas lite urvattnad även den, mycket bättre än det vi bjuds på här.

Vi får en inblick bakom kulisserna i en timslång sammanställning av kortare bakomfilmer. Vi får även två andra två-tre minuter långa dokumentärer. De två senare känns dock lite överflödiga när man just sett den längre.

1. En karaktär från "The Walking Dead" kommer att komma över till den här serien.

2. Varför kan ingen äta upp Viktor Strand? En mer meningslös karaktär finns inte.

3. En fjärde säsong spelas just nu in och har premiär 2018.