Turen vänder för olycksdrabbade familjen

Man gillar ju en bra heistfilm, så enkelt är det. Det är något kittlande i att hålla på skurkarna, även om skurkarna i det här fallet känns som vanliga hederliga personer som bara behöver en seger. Logan-familjen är drabbad av en förbannelse, det tror i alla fall Clyde (Adam Driver) som har en armprotes efter en vända i Irak där kroppsdelen sprängdes bort när han var på väg hem. Han har grävt i familjens historia och hittat andra olycksaliga historier. En vinstlott som slarvats bort och sådant. Teorin är att olyckan alltid kommer när det går bra för familjen.

Sen har vi hans storebror Jimmy (Channing Tatum) som i filmens inledning blir uppsagd från sitt jobb som gruvarbetare enbart för att någon höjdare sett att han haltar och därför kan bli ett försäkringsärende. Hade inte familjen Logan varit drabbad hade han inte blivit av med jobbet, menar Clyde. Den enda som inte verkar vara drabbad allt är deras lillasyster Mellie (Riley Keough) som arbetar som hårfrisörska men kan allt om bilar, framför allt om hur man kör fort som fan.

Den här historien utspelar sig i gränsen mellan West Virginia och North Carolina där det är varmt, torrt och Redneck-slöddrigt. Jimmy känner att han fått nog och initierar en plan om ett bankrån som involverar båda hans syskon. Det är inte vilket rån som helst - i närheten finns den stora racingbanan Charlotte Motor Speedway som är som en egen liten ministad med framför allt mycket pengar i rörelse. Det är i gruvgångarna i anslutning till banan Jimmy jobbat och han vet allt om hur systemet fungerar där. Allt de behöver är någon som kan spränga ett bankvalv, och den personen är Joe Bang (Daniel Craig) som olämpligt nog sitter inspärrad. Men med en bra plan går det mesta att lösa även om det innebär att Joes inte helt smarta bröder måste vara med i matchen.

Steven Soderbergh har regisserat den här underhållande filmen som möjligen kunde ha trimmats ned en kvart eller så för att bli lite tajtare. Nu landar den på nästan två timmar och det känns. Men det är likväl en kul film med bra valda skådespelare. Mest överraskande är självaste James Bond, Daniel Craig i en roll så otroligt lång bort från gentlemannaagenten. Den här typen av oväntade gestaltningar gillar jag, speciellt som karaktären inte är en ensidig och blåst söderskurk utan något mycket mer. Samspelet mellan filmbröderna Tatum och Driver fungerar fint och i det stora hela blir "Logan Lucky" en sevärd film för den som gillar heistgenren.

En rätt lång borttagen scen och en kortare är vad som bjuds som extramaterial. Kunde ha varit kvar i filmen, men tillför inte jättemycket, så det var nog korrekt att de togs bort.

1. I ett tv-inslag i filmen refereras det till rånet som "Oceans 7-11", vilket förstås är en rolig passning till Soderberghs populära filmsvit.

2. Det är en del kända ansikten i mindre roller i filmen, som Katie Holmes, Seth MacFarlane, Katherine Waterston, Dwight Yoakam, Sebastian Stan och Hilary Swank.