Sista resan över sundet

Jag kommer så väl ihåg att jag missade den första säsongen av "Bron" när den visades på tv hösten 2011. Kanske var det en period då jag hade mycket annat att se och helt enkelt inte orkade boka upp tio kvällar på lika många veckor för att se serien. Jag minns även att hon som i dag är min fru berättade hur bra serien var, och jag förstod att jag verkligen hade missat något. Lyckligtvis kom säsong 1 för recension och jag kunde ta igen det jag missat med råge. Sedan dess har jag suttit som klistrad när de uppföljande säsongerna tagit historien om Saga Norén (Sofia Helin) vidare.

I och med den fjärde säsongen sätter Hans Rosenfeldt och alla inblandade punkt för den här världen och de här karaktärerna. Å ena sidan kan jag som tittare tycka att det är trist att inte få se mer, men å andra sidan kan jag förstå behovet av att få bestämma själv när allt av vikt har sagts. Det är bara att respektera det och nöja sig med den avslutande säsongen som är två avsnitt kortare än de tidigare omgångarna.

I säsong 3 fick Saga en ny dansk parter som kompletterade henne på alla tänkbara vis. Henrik Sabroe (Thure Lindhardt) bar på ett eget bagage då hans fru och två döttrar bara försvann för ett antal år sedan, något som fortfarande påverkar honom. Henrik motade sin ångest med droger och sex men så träffade han Saga och de fick en relation som överskred det professionella. Saga hade själv problem med sin mamma sist, och när denne hittades död misstänktes Saga för mord och därför sitter hon fängslad i inledningen av säsong 4. När hon väl blir frikänd blir hon brutalt nedhuggen av en annan intagen, men överlever så klart. Dock är det en tagen Saga vi ser i säsongen. Hon vet inte riktigt sin plats längre eftersom hon förlorat både sitt boende och tryggheten i sin förra chef Hans (Dag Malmberg). Men det finns förstås ett knivigt fall att lägga fokus på, ett som i vanlig ordning knyter samman Sverige och Danmark.

Vi ägnar mest tid i Danmark faktiskt. Det är i Köpenhamn en kvinna hittas stenad till döds. Hon är en offentlig person som är chef för immigrationsmyndigheten. Den danska polisen utgår ifrån att det har med hennes yrke att göra, med det finns inga enkla, snabba svar. Vi tittare får i vanlig "Bron"-anda stifta bekantskap med ett antal spridda karaktärer vars betydelse i historien så småningom ska klarna. En svensk journalist som fokuserat på vänsterradikala grupper och hans tvillingbror som jobbar som sjukhusclown. En maffiatyp och hans sjuka dotter som är livrädd för clowner. Den mördade kvinnans man och hans assistent. En svensk kvinna och hennes tonårsson som lever under hemlig identitet för att inte bli upptäckta av hennes danska man. Ett mystiskt "gated community" i Skåne där folk lever efter mycket speciella regler. Två unga flickor på rymmen som hittat på ett effektivt vis att stjäla plånböcker och mobiltelefoner.

Och så vidare. Hans Rosenfeldt och hans medförfattare har alltid varit mycket skickliga på att presentera mängder av karaktärer vars betydelser man först inte förstår men sedan automatiskt ser som en tänkbar gärningsman. Så även här, och eftersom det är den sista säsongen finns det några trådar att knyta ihop. Dels behöver Saga få ett vettig slut på sin saga (hehe!) och dels har vi gåtan kring Henriks familj. Vad hände dem egentligen?

Jag tycker att "Bron" går i mål med värdigheten i behåll. Visst, själva kriminalgåtan är inte på långa vägar lika spännande och originellt kittlande som den som inledde hela den här serien en gång i tiden, men det går inte att blunda för att det finns karaktärer i serien som vi tittare verkligen kommit nära. Vi är genuint intresserade av att se hur det går för Saga och Henrik, och jag blir i alla fall nöjd med hur det hela slutar.

1. Polishuset i Köpenhamn är minst sagt mäktigt, speciellt från ovan där man ser den runda "Politigården" som nästan känns som något plockat ur romarriket.

2. Det hade varit snyggt om det hade gått att få till en avslutning för Kim Bodnias karaktär Martin Rohde, Sagas första kollega som försvann ur serien i säsong 2. Men man kan uppenbarligen inte få allt här i livet.

3. Säsongens sista scen och replik är verkligen en sådan som sätter punkt för serien. Uttänkt och bra.

ANDERS JAKOBSON (2018-03-27)