Terrorister, snoppar och splattrigt våld

Jag har inte sett mer än några få avsnitt av tv-serien "Workaholics" men kände av det lilla jag såg att det förmodligen var något jag skulle kunna gilla. Det har dock ännu inte blivit av att jag bänkat mig för att se den i sin helhet. De tre skaparna och skådespelarna Adam Devine, Anders Holm och Blake Anderson sammanstrålar nu i Netflix-originalfilmen "Game Over, Man!" där de spelar liknande karaktärer.

Trion jobbar som städare på ett hotell men det är bara i väntan på det stora breaket. Tillsammans har de tänkt ut ett antal olika affärsidéer och mest entusiastisk är Alexxx (Devine) som är gängets pitchare. Darren (Holm) är idésprutan och Joel (Anderson) den som realiserar idéerna. När en superkänd och superrik social media-influenser, The Bey (Utkarsh Ambudkar), ska bo och festa på hotellet ser gänget sin stora chans. Kan de få The Bey att investera i deras tv-spelsidé kan de satsa fullt ut på den stora drömmen.

Problemet är dock att ett gäng terrorister vill slå till mot The Bey för att komma åt hans stora förmögenhet och de har inte räknat med tre städare som ska hamna i vägen på de mest oväntade vis. På samma vis har de tre städarna inte räknat med att ställas mot livsfarliga terrorister men med lite goda idéer och tv-spelslogik ska de väl klara sig levande ur detta. Eller?

Om man som jag gillar att beskriva filmer som "en blandning av A och B och C" så skulle "Game Over, Man!" kunna beskrivas som en blandning av "Die Hard", "Ensam hemma" och "American Pie" (eller någon annan hyfsat modern komedi där sexskämten står i fokus). Fixar man ganska grov humor blir "Game Over, Man!" är rätt kul film. För min del kunde snuskerierna tonats ned en smula till fördel för den actionbetonade komedin som är förvånansvärt splattrig. En sekvens med en viss sorts restaurangköksmaskin är till och med nästan på gränsen.

I det stora hela är filmen inte någon klassiker. Den förlitar sig på ganska vanliga beståndsdelar inom modern "unga vuxna"-komedier: sexskämt, drogskämt och drönarbeteende. Tycker man det är kul kommer "Game Over, Man!" att förgylla vilken filmkväll som helst.

1. Titeln är förstås norpad från den klassiska repliken i "Aliens".

2. Filmen avslutas med en scen som öppnar för en uppföljare. Det skrivs till och med ut en titel, men än så länge har jag inte sett något som pekar på att en uppföljare ska göras. Det kan bli så men det kan även vara ett sista skämt i filmen.

3. Daniel Stern som tillsammans med Joe Pesci var de olycksdrabbade inbrottstjuvarna i "Ensam hemma" spelar en otroligt sliskig hotellägare som råkar illa ut. Det är en mästerlig insats i gubbslemsgestaltning Stern gör.

ANDERS JAKOBSON (2018-03-30)