Bra med psykisk ohälsa

Förra säsongen av "Homeland" var en av de svagare så det var med lite skepsis som jag gav mig på denna den sjunde säsongen. Glädjande nog upptäckte jag snabbt att den här gången skulle jag inte bli besviken. Man har lyft sig från säsong sex och man har gjort det genom att behålla det jag gillar med serien, intrigerna och konspirationerna och sen ökat på med Carries problem. För problem har hon gott om den här gången och hur illa det än låter att säga det så gillar jag när Carrie fastnar i sina maniska perioder.

Carrie och dottern Franny har flyttat hem till Carries syster och hennes familj och livet fungerar rätt bra. Om det inte var för att Carrie håller på och undersöker attentatet mot presidenten. Presidenten har precis överlevt ett mordförsök och tillsammans med en FBI-agent håller Carrie på att avslöja vem som ligger bakom mordförsöket. Eller, har Carrie fått allt om bakfoten? Hur som helst så leder det ena till det andra och snart befinner sig USA i en tillvaro där presidenten riskerar att bli avsatt, ett krig med Ryssland står för dörren och för Carrie själv, ett mardrömsscenario där hela hennes tillvaro ställs upp och ner. Men som vanligt kan inte Carrie låta bli att kasta sig huvudstupa in i jobbet. Inte ens när hela hennes tillvaro står på spel.

Ja, det mesta är alltså som vanligt…men lite bättre. Jag gillar säsongen och ser fram emot nästa som eventuellt blir den sista. Upplägget i slutet av denna bäddar för ännu mer problem. Som vanligt känner vi igen en del karaktärer men många är nya. Saul finns där som en klippa för Carrie att luta sig emot…ibland. Vi ser även Costa Ronin som ryssen Yevgeny Gromov och ni som sett serien "The Americans" känner igen honom därifrån. Här pratar han nästan uteslutande ryska och jag hoppas vi ser mer av honom även i andra serier för han är en rätt underskattad skådis. Som vanligt gör alla inblandade en strålande insats och jag hoppas faktiskt att man i den åttonde säsongen avslutar allt på ett värdigt sätt medan man fortfarande är på topp.

1. Som sagt är Carries psykiska problem enormt viktiga för serien. Utan dem skulle detta vara lite som vilken serie som helst.

2. Säsong åtta beräknas komma under 2019.

3. Robert Knepper som många säkert känner igen från bland annat "Prison Break" dyker upp som en general som får viss betydelse.