En nattsvart livshistoria

Patrick Melrose framstår i första avsnittet (av fem) som en svart humoristisk miniserie. Patrick är lite "over the top" med sitt knarkande och supande men ganska snart så inser man att det vi serveras här är ett riktigt svart livsöde. Vi får följa Patrick från 1967 när han som ung pojke utsätts för sexuella övergrepp av sin stränge far fram tills i dag när han begravt båda sina föräldrar och som han själv uttrycker det äntligen blivit föräldralös.

Serien blandar nutid, dåtid och lite däremellan och vi får allt eftersom serien rullar på mer och mer info om vad det är Patrick varit med om och varför han är som han är. Varför han knarkar och super så till den milda grad att han hela tiden balanserar mellan liv och död. Han har ingen respekt för sitt eget liv. Han vill till och med dö oftare än han vill leva.

I rollen som Patrick ser vi Benedict Cumberbatch och han är perfekt castad för rollen. Han är just den engelsman som behövs här. Han är arrogant, han är ynklig, han är otrevlig och totalt känslolös. Han här perfekt som Patrick. Vi ser även Jennifer Jason Leigh som Patricks mamma Eleanor och Hugo Weaving som hans pappa David. Både Jason och Hugo gör även de rollerna perfekta. Som den unge Patrick ser vi Sebastian Maltz som är för mig tidigare okänd, men han gör utmärkt ifrån sig här. Ja, som ni hör finns det inget att klaga på när det gäller själva castingen.

Serien är som sagt bara fem avsnitt lång och det passar den perfekt. Det är alldeles lagom tid att berätta Patricks historia. Förhoppningsvis låter man detta vara allt också och låter bli att göra en andra säsong. Historien är klar och jag är nöjd med det vi fått. Men ett varningens ord. Serien är dyster, riktigt dyster. Vill ni se något muntert ska ni absolut inte se denna. Fast se den, den är väldigt bra.

1. Varje avsnitt bygger på en bok av Edward St Aubyn.

2. Böckerna bygger på Edwards egna upplevelser. Stackars människa.

3. Lite misstag har man gjort. Unge Patrick har bruna ögon medan vuxne Patrick har blå/gröna. Dessutom sveper Patrick samma whiskey två gånger vid ett tillfälle.