Tidernas största ensemblesuperhjältefilm

Inför "Avengers: Infinity War" hade snacket från högsta instans varit tydligt: Filmen kommer att skaka om Marveluniversumet ordentligt. Det var med både enormt pepp och molande oro jag bänkade mig i biosalongen på premiärdagen. Två och en halv timme senare satt jag likt de andra fågelholkarna i salongen och funderade på vad som hade hänt...

Men, det lämnar jag till alla tittare att upptäcka själva (se Tre saker för mina spoilerfyllda tankar). "Avengers: Infinity War" är den 19:e filmen i Marvels filmuniversum som inleddes 2008. Ganska snart i filmsviten introducerades Thanos, galningen från Titan, som en überskurk med ett finger med i det mesta. Det var han som låg bakom attacken mot New York ("The Avengers") till exempel. Thanos (röst och motion capture av Josh Brolin) är en sorts intergalaktisk bioterrorist som inte exklusivt vill härska över universum utan framför allt vill göra en ordentlig utrensning för att skapa balans och ro i röran. Skulle han få tillgång till samtliga sex infinity stones - resterna av sex singulariteter i universum från Big Bang - skulle han få en obeskrivligt stor makt, och det är förstås hans mål.

I korta drag går filmen ut på Thanos jakt efter stenarna där fem av dem redan synts i tidigare filmer. Den lila Power Stone var objektet som jagades i "Guardians of the Galaxy" och när denna film inleds har Thanos redan fått tag på den och är ute efter den blåa Space Stone som vi känner som Tesseract från "Captain America: The First Avenger", "Thor" och "The Avengers". Den är i Lokes (Tom Hiddleston) ägo och därför har Thanos attackerat flyktingskeppet från Asgård (direkt fortsättning på "Thor: Ragnarök") och när vi kommer in i handlingen är det inte många asar kvar i livet. Thanos krafter visar sig vara så rejäla att varken Thor (Chris Hemsworth) eller Hulken (Mark Ruffalo) kan rå på honom och när denna kraftmätning är över har Thanos fått sin andra sten, Hulken har skickats till jorden och Thor svävar fritt i rymden halvdöd.

Hulken, eller snarare Bruce Banner, landar lämpligt nog i Sanctum Sanctorum i New York och informerar Doctor Strange (Benedict Cumberbatch) och sedermera Tony Stark/Iron Man (Robert Downey Jr) och Peter Parker/Spider-Man (Tom Holland) om Thanos och den delegation han skickar till jorden är förstås ute efter den gröna Time Stone som Doctor Strange bär runt sin hals. En annan delegation skickas till Skottland där Wanda Maximoff/Scarlet Witch (Elizabeth Olsen) och Vision (Paul Bettany) håller sig gömda, och den gula Mind Stone är ju en del av Vision. Denna attack framkallar Steve Rogers/Captain America (Chris Evans), Natasha Romanoff/Black Widow (Scarlett Johansson) och Sam Wilson/Falcon (Anthony Mackie) från skuggorna.

Thanos själv riktar in sig på planeten Knowhere där The Collector (Benicio del Toro) har hand om den röda Reality Stone och dit far även Guardians of the Galaxy - Peter Quill/Star-Lord (Chris Pratt), Gamora (Zoe Saldana), Mantis (Pom Klementieff) och Drax (Dave Bautista) - efter att de fiskat upp Thor i rymden och fått kännedom om Thanos planer. Thor far med Rocket (Bradley Cooper) och Groot (Vin Diesel) för att hitta en ny hammare till åskguden.

Som synes bildas det olika grupperingar och det har förstås varit det enda vettiga sättet för regissörerna Anthony och Joe Russo och manusförfattarna Christopher Markus och Stephen McFeely att hantera så otroligt många karaktärer på en och samma gång. Russo-bröderna har tidigare gjort två av de bästa filmerna i sviten ("Captain America: The Winter Soldier" och "Captain America: Civil War") och har erfarenhet av att hantera många karaktärer. Grupperingarna är logiska och bra. Thor passar bra med Guardians of the Galaxy (vilket rent replikmässigt öppnar för humor), Doctor Strange och Tony Stark stångar sig blodiga (och blir rent skådespelarmässigt ett möte mellan två olika Sherlock Holmes) och så vidare. Allting känns logiskt och mycket bra.

Så småningom återser vi även T'Challa/Black Panther (Chadwick Boseman), Bucky Barnes/Winter Soldier (Sebastian Stan) och James "Rhodey" Rhodes/War Machine (Don Cheadle) samt massvis med bikaraktärer. De enda som saknas är Clint Barton/Hawkeye (Jeremy Renner) och Scott Lang/Ant-Man (Paul Rudd).

Som ensemblefilm är "Avengers: Infinity War" en av de bästa i sviten. Den fungerar oväntat bra och storyn flyter på logiskt och följsamt. Det som också är bra, och sannolikt en viktig anledning till att filmen fungerar, är att Marvel fått till en bra skurk i Thanos. I tidigare filmer har skurkarna känts ensidiga men Thanos är en välutvecklad karaktär som har en väldigt stor plats i filmen. Som digital karaktär är han otroligt bra och som karaktär i filmen är han ännu bättre. Framför allt framstår han som en motståndare The Avengers har allvarliga problem att bekämpa, och det pågår ända till det melankoliska slutet.

"Avengers: Infinity War" är inte finalen men väl upptakten till det som blir ett avslut i den fortfarande hemligt döpta fjärde filmen, och det är en film som precis som utlovat skakar om. Vibrationerna fortsätter långt efter att de tillbakahållna eftertexterna rullat klart.

3D-VERSION

Sedan film nummer 4, "Thor" (2011), har MCU-filmerna presenterats i 3D och detta är ju sju år senare lika givet som att popcorn är ett gott filmsnacks. I en film som "Avengers: Infinity War" som bjuder på extremt många och olika miljöer är det klart att 3D:n har en positiv effekt. Speciellt i de mer episka scenerna i rymden, till exempel på dvärgplaneten Nidavellir dit Thor färdas för att ersätta Mjölner.

Filmen går att se med en liten introduktion från regissörerna. Alltid kul att få en sådan liten trevlig inledning på en filmstund.

Fyra featuretter utgör utgåvans huvudsakliga extramaterial. Här handlar det om hur man hanterar så många karaktärer på en och samma gång samt om Thanos ur alla tänkbara synvinklar. Det bjuds även tittar på två av filmens stora actionssekvenser. Bra och intressant som alltid.

De bortklippta scenerna känns generellt som de tagits bort av helt rätt anledningar. I vissa fall är det lite svårt att avgöra deras kvalitet eftersom de visas med ofärdiga animationer och det gör det lite knepigt att ta in dem. Den längsta scenen som tagits bort är med Guardians of the Galaxy och innefattar låten "New York Groove" från Kiss-gitarristen Ace Frehleys soloalbum. Även om scenen är rätt kul så hade den absolut stannat upp flödet i filmen om den hade varit kvar. Bra klippt, med andra ord.