Tänk att tio minuter kan förstöra 115

"Hereditary" börjar bra. Vi får träffa familjen Graham just som mamma Annies mamma dött. Hon har bott hemma hos familjen under sista tiden och led förutom av elakhet även av viss demens. Ingen saknar henne speciellt, men det är ändå lite sorgligt med begravning och allt runt omkring. Kort efter omkommer dottern i familjen, Charlie, i en olycka orsakad av hennes bror Peter. Mamma Annie bryter ihop fullständigt och när hon av en slump träffar Joan som visar henne hur hon kan komma i kontakt med sin döda dotter via seans påbörjas något som får resultat som ingen kunnat ana, förmodligen inte ens regissören själv.

När det gäller skådespelarna så gör de bra ifrån sig. Vi känner igen tre av familjens fyra medlemmar. Alex Wolff som spelar Peter har vi sett i "Jumanji - Welcome to the Jungle ", Gabriel Byrne som vi sett i "Vikings" spelar pappa Steve och Toni Collette som spelar Annie har vi sett ibland annat "Hitchcock". Det är bara Milly Shapiro som spelar dottern Charlie som jag inte känner igen. Hon gör dock en stark insats. Just ja, sen ser vi Ann Dowd från "The Leftovers" som Joan.

Som ni hör är det upplagt för en rätt bra och lagom obehaglig skräckis. Och man lyckas faktiskt rätt bra förutom några misstag. Framförallt två. Det första är att ingen av föräldrarna verkar fatta att det är deras son som orsakat deras dotters död. Nä, det är bara upp och iväg till skolan igen. Riktigt underligt. Det andra misstaget, och detta är det stora, är slutet. Det känns som om regissören top minuter innan filmen var slut ropade "bryt". Sen rökte man på så mycket knark man kunde komma över och därefter improviserade man de sista tio minuterna. Det blir konstigt och faktiskt lite komiskt (på helt fel sätt) och tyvärr är det dessa tio minuter som man kommer komma ihåg. Jag skulle faktiskt vilja gå så långt som att säga att dessa tio minuter sopar bort de 115 minuter som är resten av filmen och faktiskt förstör hela filmen. Jag fattar inte hur man tänkte.

1. Under filmens gång dyker det upp skrivna ord på väggar lite här och där. Dessa förklaras dock aldrig.

2. Annie bygger modeller som ser riktigt fräcka ut.

3. Detta är regissören Ari Asters debutfilm. Frågan är om det blir fler? Slutet gör att jag skulle bli nervös för att anlita honom…