Efter nutid och framtid: typ dåtid

1989 drog "The Simpsons" igång. I dagarna inleder serien sin 30:e (!) säsong. Det är fanken inte illa! Matt Groenings lilla skapelse har blivit en långkörare, men varför luta sig tillbaka mot en succé? Tio år efter "The Simpsons" skapade han "Futurama" som under 14 år och sju "säsonger" med vissa problem spred futuristisk humor till en lite mer begränsad publik än de som gillar Springfields gula kvintett. Med facit i handen har jag haft större glädje av "Futurama" än "The Simpsons" och nu finns det en tredje Groening-serie att hålla koll på: "Disenchantment". Den krångliga titeln är en ordvits. Disenchantment betyder visserligen "besvikelse" men det operativa ordet är enchantment, "förtrollning", för det här är en serien bland kungar, drottningar, prinsessor, riddare, trollkarlar, alver, demoner, jättar och diverse andra fantasikaraktärer. Typ dåtid, fast i sagoskrud.

Innan jag började titta på serien hade jag föreställt mig att de tio avsnitten skulle bilda en sammanhållen story, men de visade sig vara typiskt episodiska... Fast det är inte helt korrekt - det finns en sammanhållen story där inne i alla fall, vilket gör att serien skiljer sig ytterligare från Groenings två tidigare serier. Är den lik någon av dem så är det "Futurama" i så fall. Både röstskådespelare och skapare känns igen från "Futuramas" eftertexter, men likheterna är ganska få.

Handlingen då? Vår antihjälte är prinsessan Tiabeanie, eller Bean ("Bönan") som hon kallas, som är en tonåring med skinn på näsan och alkohol i magen. Hon är fröken motvals till sin pappa Kung Zøg och skapar mer problem än glädje för änklingen. Beans mamma förstenades när Bean bara var en baby och detta är något som både hon och Zøg sörjer på var sitt sätt. Givetvis ska Bean giftas bort av politiska skäl, men det blir förstås ingenting av det. Dock behåller Bean en av bröllopspresenterna - en liten svart demon som heter Luci. Eftersom alla goda ting är tre kompletteras huvudrollstrion av alven Alvo som lämnat tryggheten i den snälla och lyckliga Alvskogen för att utmana ödet hos mer miserabla figurer. Hans väg korsades med Bean som han blev lite smått förälskad i och därmed lite naivt följer i hennes fotspår.

Kung Zøg intresserar sig för Alvo eftersom alvblod sägs vara en av ingredienserna till livselixiret, och Alvo blir utsatt för en del plågsamma blodutgjutelser. Kampen efter att få fram livselixiret ska vara en av de trådar som går genom hela säsongen och slutligen får en liten pay off framåt finalavsnitten.

Serien tuffar på med lite olika äventyr där Alvo och Luci emellanåt fungerar som ängeln och djävulen på Beans axlar. Även om hon tar vissa beslut själv så lyssnar hon ibland på andra och då går det lite som det går. Bland annat fixar Bean en stor fest i slottet, hon får i uppdrag att vara ambassadör i ett möte med ett högst fientligt folk och hon försöker ta ett vanligt jobb. Alvo ljuger om en flickvän och blir kidnappad och Luci hittar sanningar i en spåkula.

Serien är godkänd så här i sin första säsong. Vissa skämt är riktigt roliga samtidigt som helheten inte utmanar Groenings två föregångare. Men i och med att det blir mer (Netflix beställde 20 avsnitt på en gång) så ska det givetvis bli kul att se var serien tar vägen. Som sagt finns det en sammanhållen story och den här första säsongen slutar lite oväntat för att vara en animerad serie. Det finns alltså klart utvecklingspotential för serien, och en tydlig riktning för den sammanhållna storyn att följa framöver.

Huvudrollsrösterna görs av Abbi Jacobson (Bean), Eric Andre (Luci) och Nat Faxon (Alvo). Sedan känner vi igen lite namn från "Futurama", som John DiMaggio, Tress MacNeille, Maurice LaMarche, David Herman och Billy West. Klassiska röster i mina öron.

Sammanfattningsvis: En lite trevande start men klart underhållande i alla fall.

1. I januari 2016 kom den första nyheten om att Matt Groening diskuterade med Netflix om att göra en originalserie. 2,5 år senare hade serien premiär.

2. Det finns förstås en del små referenser till "Simpsons" och "Futurama". Alvos kläder är inte helt olika Barts, och en annan alv som figurerar som hastigast är till utseendet lik Lisa. Frys frisyr finns även med som en peruk.

3. En detaljlikhet med "Futurama" är skyltar (fast i det här fallet mer flaggor och tygstycken) med olika ordvitsar.

ANDERS JAKOBSON (2018-08-23)