Spökskräck som tappar fokus

Vi befinner oss i Glasgow 1986. Syskonen Angela (Florence Pugh) och Jackson (Ben Lloyd-Hughes) bedriver ett framgångsrikt bedrägeri där de avlägsnar spöken från hus och platser. Enligt deras marknadsföring har Angela ärvt samma kraft att få kontakt med och vägleda spöken rätt som deras mamma hade. Det ska senare i filmen framgå att mamman och Jackson bedrev bedrägeriet ihop tidigare. Men mamman flippade ut och tog sitt eget liv.

Tillsammans med två kompisar, Elliot (Scott Chambers) och Beth (Georgina Bevan), utplånar de spöken med obetydlig utrustning och dolda högtalare och förinspelade ljud. Deras kunder är ofta familjer i kris där en familjemedlem dött och att bli av med spöket är en del av sorgeprocessen. Vid just ett sådant tillfälle är Angela med om något efter lurendrejeriets slutförande och börjar fundera på vad hon faktiskt såg. När hon samtalar med sin morfar (James Cosmo) berättar han att mamman påstod sig se saker innan hon tog sitt liv.

Angela tvekar på verksamheten, men Jackson är drivande. Det är hans som mest behöver pengarna på grund av olika skulder. De får ett uppdrag om ett utplåna tre flickspöken i ett gigantiskt och nedgånget hus. I samband med det börjar syskonens relation att spricka, för Angela ser husets spöken och uppdraget ska bli deras värsta då beställaren Mrs. Green (Celia Imrie) inte alls är den trevliga dam hon verkar vara.

Jag är inte så överdrivet road av spökfilmer längre men tycker att "Malevolent" är något på spåren när bluffmakarna börja vara med om riktiga spökerier, men filmens tredje akt landar i något helt annat som flyttar fokuset till generisk slasherskräck och slutresultatet blir lite småspretigt och inte så givande.

I brist på annat kan denna skräckis duga för 90 minuters slötittning men om man vill ha med sig en bättre filmupplevelse, inte minst inom genren, finns det bättre alternativ.

1. Filmen är regisserad av isländaren Olaf de Fleur Johannesson och är baserad på en roman med namnet "Hush" av Eva Konstantopoulos som även varit med och skrivit manuset till filmen.

2. Just "Hush" är ett bra exempel på en betydligt bättre skräckis som också finns på Netflix.

3. Att "Malevolent" utspelar sig 1986 har ingen direkt funktion för filmen och det enda sättet det märks på egentligen är att Angelas jeans går upp till naveln, om ens det ska räknas som en tidsmarkör. Eller, ju just det, den kamerautrustning gänget har är förstås av äldre snitt, men jag är tveksam till att en videokamera 1986 filmade i 16:9-format...

ANDERS JAKOBSON (2018-10-08)