Äventyret tar möjligen ett kliv i fel riktning

"Jurassic World" var en fartfylld och underhållande upplockning av franchisetråden 2015. Visserligen var den formmässigt tämligen identisk med ursprungs-"Jurassic Park", men ändå så pass unik och egen att det inte kändes som en simpel upprapning. Men i grund och botten var det samma tanke: Den kontrollerade nöjesparken med livs levande dinosaurier kollapsade och det blev kaos.

I verkligheten och i filmens värld har det gått tre år. Ön Isla Numbar är övergiven men fylld av dinosaurier som klarat sig på egen hand. Men det finns även en aktiv vulkan på ön som när som helst kommer att få utbrott och då dränka varenda dinosaurie i glödande lava. Runt om i världen pågår därför debatter om djurens öde. Det är olika läger - vissa vill rädda djuren från en andra utrotning, men andra anser att naturen ska ha sin gång. Däribland lite oväntat doktor Ian Malcolm (Jeff Goldblum), som gör en liten comeback i franchisen. Hur mycket det än plågar honom anser han att människan inte skulle lekt gud och återupplivat dinosaurierna. I andra lägret finns Claire Dearing (Bryce Dallas Howard) som vi känner igen från förra filmen. Hon försöker rädda djuren genom initiativet Dinosaur Protection Group.

Men det finns andra intressen i djuren. I inledningen av filmen ser vi hur några skummisar samlar in ett DNA-prov i form av en avsågad tand från Indominus Rex, och så småningom ska Claire träffa Dr Hammonds gamla kollega Benjamin Lockwood (James Cromwell) som berättar om deras ursprungsplan med att återskapa dinosaurierna för att placera dem i en fristad utan nöjespark och mänskliga intressen. Nu behöver Lockwood Claires hjälp att samla in så många arter som möjligt, men för att lyckas lokalisera den hyperintelligenta Velociraptorn Blue måste hon givetvis ha Owen Gradys (Chris Pratt) hjälp. I klassisk hjälteanda är han givetvis negativ initialt, men kompletterar sedan Claires lilla team som består av tuffa paleo-veterinären Zia Rodriguez (Daniella Pineda) och mesiga teknikern Franklin Webb (Justice Smith).

Snart ska de bli varse om att ingenting är som det ska, och äventyret flyttas från den döende ön till civilisationen och både nya och gamla dinosaurier följer med.

"Jurassic World" fungerade mycket bättre för mig än denna uppföljare. Visserligen är jag glad för att det inte blir "samma film igen", men samtidigt tycker jag att franchisen tappar lite genom att förflytta äventyret till "vår värld". Det blir inte riktigt samma sak även om det finns vissa fördelar med flytten. Tanken om att träna och utveckla dinosaurier till vapen fanns redan tidigare i franchisen och här dras det ett steg till. I samma anda skapas funderingar kring djurens värde på gott och ont. Precis som sist finns det lite tankar under spektaklet.

J.A. Bayona är ny regissör inom franchisens ramar. Han har jobbat med spänning och drama tidigare, till exempel i skräckisen "Barnhemmet". Det är kanske något han tar med till filmen. Speciellt en scen är mycket inspirerad av den bästa scenen i "Dracula" (1979).

Det är förstås ingen flopp. Absolut inte pengamässigt då "Jurassic World: Fallen Kingdom" är en av årets mest inkomstdrivande filmer, men för mig personligen är det en mindre intressant film. Frågan är om det går att vända tillbaka storyn på något sätt, för vi har inte sett det sista av varken dinosaurierna eller människorna i filmen.

Ett myller av små featuretter utgör tillsammans en ganska heltäckande bild av filmens tillkomst, presenterat på ett lite osmidigt sätt. Obligatorisk "Play all"-funktion, tack! Skämt åsido, innehållet är bra. Speciellt gläds jag åt att rätt mycket av filmen är gjort med dockor och praktiska effekter, något som gynnar skådespeleriet avsevärt. Självklart läggs det vikt vid de digitala specialeffekterna också, men det praktiska kittlar mer.

Nyckelsekvenser ur filmen gås igenom, inte minst Jeff Goldblums comeback, och Goldblum syns även i en lite längre konversation där Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, regissören J.A. Bayona och manusförfattaren Colin Trevorrow medverkar. Det är en kul och intressant konversation som även snuddar vid den numera klassiska scenen från första filmen där Goldblum poserar med bart bröst, som blivit både målning och Funko Pop. Som fortsättning på diskussionen tar Chris Pratt upp hur en av hans scener från förra filmen blev ett meme.

Pratt är ju en rolig typ och det genomsyrar allt extramaterial, inte minst hans "Jurassic Journals" där han intervjuar folk bakom och framför kameran. Oväntat givande, och det är ganska trevligt extramaterial överlag, till och med Justice Smith gulliga sång när filmandet var över.

1. Producenten Frank Marshall bekräftar i extramaterialet att filmen är designad att vara mittendelen i en trilogi, men jag vet inte om jag är så förtjust i hur avstampet för trilogins avslutning är. Har franchisen målat in sig i ett hörn?

2. Synen av en ensam, gråtande dinosaurie på en kaj sekunder innan den blir slukad av lava är oväntat emotionell. Hollywood vet hur man spelar på känslosträngarna.

3. "Ancient Futures" verkar ha varit filmproduktionens "hemliga" namn. Det är i alla fall det som står på alla filmklappor som syns i extramaterialet.

ANDERS JAKOBSON (2018-11-06)