Brutal och actionrökare

Många actionfans har hållit ett litet öga på Indonesien sedan "The Raid" exploderade som en bomb i actionfilmvärlden 2011. Huvudrollsinnehavaren Iko Uwais blev ett namn att hålla koll på, och sågs bland annat i "Headshot" som nådde våra breddgrader förra året. Även denna indonesisk men med märkbart lägre budget, något man kompenserade för genom att vräka på med ännu galnare stunts och en råare och brutalare ton. Den regisserades av Timo Tjahjanto, som tidigare mest jobbat med skräckfilm. I "The night comes for us", som släppts direkt till Netflix, återförenas de båda med en större budget.

Vi möter Ito (Joe Taslim, "The Raid"), en av den asiatiska Triad-maffians sex hårdaste mördare kallade "De sex haven". På ett uppdrag att slakta en hel by, får Ito nog och räddar en liten flicka som är den sista stående bybon. Han mördar de andra i sitt team, och triaden skickar allehanda folk efter honom och flickan. Ito sammanstrålar med sitt gamla gäng, där han förbereder att lämna landet. Arian (Iko Uwais) var också medlem i det gamla gänget, men jobbar nu för triaden på annan ort, och kallas in för att jaga rätt på sin gamla kompis. När Iko gör misstaget att avslöja sig för en bekant, får triaden reda på var Iko är och striderna är i full gång.

Tjahjantos bakgrund inom skräckfilm märktes redan i "Headshot" där man ibland verkligen testade gränserna för vad man får göra i en actionfilm. Ibland satte budgeten gränserna för hur realistiskt det kunde bli - om du sett filmen så minns du kanske den inte fullt så övertygande macheten genom halsen - men här i "Night" så är inte bara effekterna bättre, våldet är stundtals riktigt, riktigt brutalt och rått. Jag är absolut inte mesig när det gäller såna filmer, men man tänjer definitivt på gränserna för definitionen av actionfilm här.

I vilket fall så är det actionspäckat så det räcker och blir över. Det varieras med knytnävar, sparkar och olika slags vapen, och både pojkar och flickor får vara med och leka. I klassisk Hong Kong-stil är det många riktiga stunts med folk som förmodligen slog sig rejält, trots CGI-förbättringar och andra finurliga filmtricks. Det är snyggt filmat, ibland med roliga kameralösningar som gör mig lite glad. För älskare av fightingrullar är det här mumma, så länge man är beredd på att blodet flyter mer än vanligt. Själv tycker jag att råheten drar ner betyget på en rulle som annars kunde varit årets fightingfest.

1. Manuset gjordes först som en "graphic novel" innan man gjorde filmen.

2. Indonesiens största telekomföretag Telkomsel blockerar hela Netflix i sitt nätverk, eftersom man anser att de inte följer Indonesiens censurlagar.

3. Musiken på sluttexterna svajar betänkligt - helt klart med flit - men det är ett underligt stilval.