”All in” i såpaträsket

Om "Riverdale" hade åtminstone en ambition om att vara någon slags high school-version av "Twin Peaks" med film noire-inslag så verkar man ha släppt den tanken helt. I denna andra säsong går man all in i såpaträsket utan krusiduller.

Precis som i den första säsongen inleds även denna med ett mordmysterium som ska komma att gå som en röd tråd genom avsnitten. Sist vi såg Archie och gänget blev Archies pappa nedskjuten inne på Pops diner och när säsongen rullar vidare fortsätter den maskerade gärningsmannen att skörda fler offer. Men det här mysteriet – att klura ut vem den maskerade skytten är – är tyvärr om möjligt mer stentrist än det förra. Det är uppenbart att relationsintrigerna varit viktigare den här vändan. Inte blir den mer intressant efter att de släpper en avgörande ledtråd redan efter ett par avsnitt. Blir inte klok på om det var medvetet eller bara slarvigt.

Karaktärsbyggandet är obefintligt, som det ju blir när fokus ligger på att bara bygga konflikter. Saker tar sådana hastiga vändningar att jag stundtals har lite svårt att hänga med. Det är inga problem för karaktärerna att vända på en femöring i frågor där de varit benhårt fast bara några avsnitt tidigare, och de gör det oftast utan att författarna lyckas förmedla någon motivation.

Säsongen utforskar teman som gängkriminalitet och droger men mest omtalat blev musikalavsnittet där nästan hela gänget deltar i skolans uppsättning av "Carrie – the musical". Här får fler av skådespelarna visa upp ganska imponerande sångröster. Vissa har verifierats som äkta i och med att de lagt upp egna inspelningar på Youtube. Andra är jag lätt skeptisk till att de inte bara mimar till någon annans röst. Hur som helst blir det ett rätt kul avsnitt som livar upp serien något inför finalen.

Men varför är då serien inne på sin andra säsong (och en tredje som redan börjat sändas), är det bara jag som är hopplöst ute? Tja, det enkla svaret är att såpor har fungerat lika länge som vi haft tv. Det något mer komplicerade svaret är... äh, det finns inget mer komplicerat svar än så. Det här är en såpa med en del vassa karaktärer och snygga skådisar. Ibland behövs det inte mer.

Här bjuds det på bortklippta scener till näst intill varje avsnitt. Dessa är dock ihopklippta i en enda film så det är lite knepigt att veta vilka episoder de hör till. En del är dock faktiskt intressanta.

"Riverdale pop quiz" och "Riverdale vocal warm-ups" kan läggas i kategorin lättsam underhållning. I den första svarar huvudrollsinnehavarna på olika frågor av typen "vem äter mest under inspelningarna" eller "vem är den störste skämtaren". I den andra filmen visar de upp olika röstuppvärmningsövningar.

Här finns också den obligatoriska inspelningen från Comic-Con och dessutom en featurette helt tillägnad musikalavsnittet. Kul för den som uppskattade det avsnittet. Klart bäst är featuretten om säsongen som helhet. Till skillnad från det övriga materialet passar denna utmärkt att titta på efter säsongen som en slags fördjupning av handlingen och karaktärernas viktigaste val. Ett steg upp alltså från förra säsongen.

1. KJ Apa är faktiskt inget vidare som skådis. Däremot är han duktig på att förändra sin dialekt. I extramaterialet hörs tydligt hans Nya Zeeländska ursprung. Det märks inte alls i serien.

2. "Riverdale" utspelas tydligen i samma universum som "The Chilling adventures of Sabrina". Det fanns långt gångna planer på att Sabrina skulle gästspela i ett avsnitt i första säsongen av "Riverdale". Tyvärr blev det inte av på grund av tidsbrist.

3. Jag har ännu inte sett något av säsong tre, trots att den redan börjat kablas ut på Netflix här i Sverige. Men ryktena säger att de ska introducera övernaturliga inslag i den tredje säsongen. Återstår att se vad och i vilken form.

THOMAS HELSING (2018-11-20)