En riktigt smart skräckhistoria

"The Haunting of Hill House" är min typ av serie. Den är sådär krypande obehaglig och man rycker även till några gånger, men framförallt är den smart. Mike Flanagan lyckas knyta ihop händelser med andra händelser som sker senare och man sitter där i soffan och tänker "ah, var det så det var" och efter det så letar man direkt efter nya liknande kopplingar. Men även om jag gillade serien från avsnitt ett så har jag hört en del som tycker den börjar lite segt så ge den fem avsnitt och jag törs nästan garantera att ni är fast. Seriens smarthet märks nämligen inte riktigt förrän i avsnitt fem. Det är då man börjar knyta ihop det som hänt tidigare och som tittare börjar man förstå hur smart serien är.

Serien handlar om familjen Crain som består av mamma Olivia, pappa Hugh och barnen Steven, Shirley, Theodora, Luke och Nell. Anledningen till att de flyttar in i Hill House är för att Olivia och Hugh köper äldre hus, renoverar dem och sen säljer dem med vinst. Nu tror de att de dragit jackpotten med detta jättehus som de förväntar sig få massor av pengar för när de säljer. Det ska dock visa sig att det inte riktigt blir så.

Huset påverkar familjen och då framförallt Olivia som spelas underbart av Carla Gugino. Hugh spelas som ung av Henry Thomas och som lite äldre av Timothy Hutton och även de gör riktigt bra insatser. Det är dock svårt att gå in närmare på vad som händer i huset och med familjemedlemmarna utan att spoila allt för mycket. "The Haunting of Hill House" är nämligen en serie som man ska se utan att veta allt för mycket i förväg. Det blir bättre om man går in förutsättningslöst och låter serien styra. Vad jag dock kan avslöja är att när eftertexterna till sista avsnittet rullade ville jag genast gå tillbaka och börja om och se vad jag missat för smarta instick. Jag är nämligen övertygad om att det finns en hel del.

Nu hoppas jag dock att man har vettet att ge sig och inte skapa en andra säsong där man försöker vattna ut det sista ur serien. Jag är fullkomligt nöjd med hur säsongen och förhoppningsvis serien slutade.

1. Var uppmärksam när du ser serien. Det finns småsaker och detaljer att upptäcka lite överallt.

2. Serien bygger på boken med samma namn av Shirley Jackson och tydligen har man tagit sig en hel del friheter med TV-serien.

3. Det finns många kopplingar till Stephen King filmatiseringar här. "Geralds lek" är regisserad av Mike Flangan och både Carla Gugino, Henry Thomas och Kate Siegel är med. Timothy Hutton spelar huvudrollen i "Stark" och Annabeth Gish är med i "Bag of Bones".

HANS-ÅKE LILJA (2018-11-13)