Narcos är tillbaka... fast i Mexico

"Narcos" är tillbaka. Eller i alla fall nästan. Nu har man lagt till "Mexico" i titeln för att indikera att det inte är samma serie, men samtidigt att man fortfarande har en koppling till originalserien. Även här får vi följa knarksmugglare och DEA som försök att sätta fast dem. Likheterna är alltså stora. Dock känns det lite som om man den här gången har format serien efter originalserien när det gäller själva upplägget och jag måste erkänna att jag är mer tveksam den här gången till om det som händer har hänt i verkligheten. Vissa saker har hänt det är helt klart. Vi får se autentiska TV-bilder, men jag tror samtidigt att man hittat på en hel del för att få till serien.

De två huvudpersonerna den här gången är DEA agenten Enrique "Kiki" Camarena och knarkkungen Miguel Angel Felix Gallardo. Under hela säsongen får vi följa deras katt och råtta-lek och det är här det blir väldigt likt originalserien, fast med andra karaktärer. Men det gör inget för det känns autentiskt. Det känns verklighetstroget och jag köper direkt att det kan ha gått till så här.

Kiki spelas av Michael Peña och Felix av Diego Luna och de är både riktigt bra i sina roller. Men de är inte de enda. Faktum är att alla skådespelare gör ett bra jobb. Dessutom pratar de spanska och inte engelska som är fallet i så många andra serier. Det ger serien en extra touch av autenticitet men gör samtidigt att man som tittare (om man inte kan spanska) måste vara mer fokuserad för att inte missa något. Men jag gillar det skarpt och vill absolut ha det så.

Jag gillar också hur man kopplar ihop serien med "Narcos". Man gör det genom diverse karaktärer som vi redan känner sedan tidigare. Bland annat så dyker Wagner Moura upp som Pablo Escobar i en scen. Över lag är serien väldigt välgjord och gillar man original "Narcos" kommer man även gilla "Narcos: Mexico".

1. Det är redan klart att det blir en andra säsong.

2. Jag gillar verkligen Diego Lunas tolkning av Felix. Han börjar som en rätt försiktig man men går över till att bli hårdare och hårdare ju längre serien går.

3. Det är väldigt roligt att bildgoogla på karaktärerna i serien. De flesta dyker upp.