Kull allvar

Taglinen (ursäkta ordvitsen) på omslagets framsida lyder "Based on a true story. We're not kidding.", vilket i början av filmen skruvas ned till "inspirerad av verkliga händelser". En viss skillnad, men ja, filmen är inspirerad av ett gäng gubbar (numera) som lekt kull en månad om året sedan skoltiden. En sådan där "för knäppt för att vara påhittat"-story som plockades upp av The Wall Street Journal. Ett liknande upplägg finns i denna stjärnspäckade komedi.

Jon Hamm spelar Bob Callahan, en framgångsrik affärsman. När han blir intervjuad av The Wall Street Journal-journalisten Rebecca Crosby (Annabelle Wallis) blir de störda av en vaktmästare. Det visar sig vara Bobs gamla barndomsvän Hogan "Hoagie" Malloy (Ed Helms) som tagit jobb hos Bob och förklätt sig, enbart för att kunna kulla honom så att han blir "det". Journalisten blir förstås helt förvånad och Hoagie förklarar upplägget med att gänget under hela maj månad jagar varandra i en avancerad och utdragen lek. Det finns ett uttänkt regelverk där man inte får kulla tillbaka den som kullat en, så Bob måste därför hitta någon annan i gänget. Hoagie berättar att kompisen Jimmy, som aldrig blivit kullad, uttryckt att han vill släppa leken efter årets omgång. Så kan det förstås inte bli, så duon ger sig iväg till nästa vän och journalisten Rebecca hänger på. Det gör även Hoagies fru Anna (Isla Fisher) som är vansinnigt tävlingsinriktad.

Den första de letar på är Randy "Chilli" Cilliano (Jake Johnson) och sedan Kevin Sable (Hannibal Buress), men hur ska de hitta den omöjliga Jimmy? Jo, det är nämligen så lämpligt att Jimmy ska gifta sig och därför vet gänget när och var han ska vara. En enkel match, med andra ord, men de har samtidigt lekens mästare att försöka besegra. Jimmy spelas av Jeremy Renner som i sammanhanget är som en blandning av en superagent och Sherlock Holmes à la Robert Downey Jr-filmerna. Han är helt överjävlig på att förutse vad som kommer att hända och hur han ska klara sig från kroppskontakt från den som "har det". Och det gör att det inte alls går speciellt lätt för de andra att klara uppdraget, trots att det stundar ett bröllop som de dessutom blir inbjudna till.

Det är en ganska kul film som absolut underhåller för stunden. Det finns vissa likheter med "Game Night" som kom tidigare i år och utgår från minsta gemensamma nämnare: lekar som går överstyr. Stundtals är filmen riktigt kul, och när man lägger på faktumet om att det faktiskt är verklighetsbaserat blir det även smått fascinerande. Det går uppenbarligen att göra film på det mesta och i det här fallet blev det till och med ganska underhållande. Det finns även en extra liten knorr på den här historien som gör att det inte bara är en tramsigt komedi rakt av, och det uppskattar jag skarpt.

En liten kort bakomfilm dokumenterar det verkliga gubbgänget med bilder från deras avancerade kullningar. Här kan man faktiskt se hur mycket som spillt över till spelfilmen, speciellt i form av förklädnader.

Detta kompletteras av några minuter bortklippt material samt bloopers och outtakes.

1. Strax innan förtexterna får man se lite bilder från Tag-gänget som inspirerat filmen. Det är samma bilder som ingår i bakomfilmen.

2. Under eftertexterna kan man se filmens gubbgäng sjunga Crash Test Dummies "Mmm Mmm Mmm Mmm" som även figurerar i sin originalversion i filmen.