En uppföljare som fungerar bättre

Jag vet att många verkligen älskade "Superhjältarna " när den kom. Jag hörde inte riktigt till den skaran och som synes av min recension skriven runt 2010 rankade jag den som "sämst" bland Pixar-filmerna, med brasklappen om att det betyder "minst bra". Så illa är det inte längre (andra filmer har hamnat under den i listan...), och kanske är det så att tiden har gjort filmen mer värdefull för mig trots att det är ganska länge sedan jag såg den.

Uppföljaren, gjord fjorton år senare, fungerar bättre för mig. Det är visserligen inte en film som kommer att utmana i kampen om de interna topplaceringarna, men det är onekligen en bra animerad film och även en bra uppföljare. Den utspelar sig i princip direkt efter sin föregångare, i alla fall om man ska utgå från barnen i familjen Parrs ålder, som i klassisk tecknad film-anda inte åldras.

Bob/Mr Incredible (röst av Craig T. Nelson), Helen/Elastigirl (Holly Hunter), Violet (Sarah Vowell), Dash (Huck Milner) och babyn Jack-Jack tar oss direkt in i rafflet när de tillsammans med Frozone (Samuel L. Jackson) slåss mot den brutala Underminer (John Ratzenberger), men på klassiskt superhjälte-vis blir det en enormt destruktiv batalj som får konsekvenser. Trots att de är hjältar blir de ändå sedda som skurkar då det är förbjudet att vara superhjälte.

Den svinrika Winston Deavor (Bob Odenkirk) och hans syster Evelyn (Catherine Keener) vill ändra på det med hjälp av den teknik de tagit fram. De vill göra superhjältar till uppskattade figurer igen, och den som de vill lansera först är Elastigirl. Det betyder att Bob får bli hemmapappa och ta hand om barnen - Violet med sina killproblem, Dash med sina obegripliga matteproblem och Jack-Jack med sina okända superkrafter som verkligen är något i hästväg.

Bob har svårt att acceptera Helens framgångar och äventyrliga liv, men så småningom ställs hon och världen inför en svår skurk som innebär att familjen får göra en gemensam insats.

Jag behöver förstås inte säga att filmen är sjukt snygg för det är den. Den retrofuturistiska looken är synnerligen effektiv och det hus som familjen Parr får låna av Winston Deavor är otroligt läckert. Det figurerar en del andra hjältar och skurkar i filmen som är fiffigt designade och med roliga egenskaper. Det är lite best of Marvel och DC fast ändå med egna finesser.

Det som är styrkan med den här filmen och dess föregångare är vardagsrealismen mellan hjälteinslagen. Det här är något som framhävs i extramaterialet, men det är tydligt även när man ser filmen. Här är det typiska familjära samtal runt middagsbordet eller i sovrummet, och fingertoppskänslan är utmärkt. Det gör filmen grundad i verkligheten och lyfter den ytterligare ett snäpp. En lyckad och bra uppföljare, och jag sträcker mig till och med så långt att jag inte alls skulle ha något emot en tredje film.

Frikostigt är bara förnamnet när det handlar om extramaterialet. Det är så pass mycket att det kräver en egen bonusskiva utöver det som hamnat på samma skiva som filmen. Där finns till exempel ett kommentarspår och inte mindre än två kortfilmer.

"Tant Edna" skulle mycket väl kunna vara ett bortklippt parti ur filmen då den fyller i en lucka mellan två scener när dräktdesignern Edna har hand om Jack-Jack. Klart underhållande och jag tror minsann att vi får se ytterligare några av Jack-Jacks okända krafter i denna kortfilm.

Den andra kortfilmen heter "Bao" och är till en början otroligt knäpp i sitt upplägg. En äldre kinesisk kvinna lagar dumplings till sig och sin man och när hon ska äta ett av knytena vaknar det till liv som en liten bebis. Kvinnan låter sedan knytet växa till sig fram till tidpunkten då det måste klippa navelsträngen så att säga. Ja, det är knäppt, men det finns förstås en djupare betydelse i filmen som i vanlig ordning är sjukt välgjord och otroligt snygg. Framför allt visar filmen upp en ny miljö och stil inom Pixar-världen. På bonusskivan finns en bakomfilm till "Bao" där vi får veta att ordet har två olika betydelser utifrån hur man betonar det, och filmens skapare, storyboardartisten Domee Shi, berättar om hur personligt grundad filmen är. Shi står enligt IMDB listat som regissör till en "Untitled Pixar Film" (2022) som verkar vara en långfilm...

Vidare på första skivan finns en dokumentation av Brad Bird som dels ger en historisk bild av honom som filmskapare och animationsintresserad och dels visar hur han arbetar. Väldigt intressant, om än stundtals lite halvsmörigt.

På bonusskivan lyckades jag trycka igång ett påskägg där Brad Bird berättar en liten anekdot om hur han blev bekräftad av sin Disneymentor. Jag kan dock inte alls säga hur jag hittade till påskägget. Ett engångsklipp?

Under rubriken "Bonusmaterial" finns en kortis om själva filmen, en ännu kortare film om produktionsdesignern Ralph Eggleston, en längre film om familjeskildringen i filmen och slutligen en bakomfilm som berättas genom raplåtar och verser. Ja, det är två karaktärer från en Disney Channel-serie som står för rappandet och Pixaranställda som står för verserna. Trots det lite jobbiga formatet finns det intressanta detaljer att snappa upp här.

En genomgång av filmens hjältar och skurkar är ett fint komplement till helheten där det läggs ganska mycket vikt vid karaktärsdesigner. De fejkade reklamfilmerna och hjältetrions signaturlåtar är en engångstittning dock. Det är dessutom nästan exakt samma klipp.

Det sista som är värt att lägga lite tid på, närmare 40 minuter, är blocket med borttagna scener och sekvenser. Här figurerar Brad Bird flitigt och berättar varför scenerna inte togs med.

1. I extramaterialet säger Sarah Vowell som gör rösten till Violet något i stil med "Varje gång babyn är med i bild tar den över filmen" och så är det. Sekvensen där Jack-Jack slåss med en tvättbjörn är otroligt kul.

2. Kul att Bob Odenkirk och Jonathan Banks ("Breaking Bad"/"Better Call Saul") är med i filmen, även om de inte spelar mot varandra. Banks gör rösten till fixaren Rick Dicker som gjordes av en annan skådespelare i föregångaren.

3. Apropå Odenkirk så har designteamet inte direkt plockat något drag från honom till hans karaktärs design. Däremot ser figuren ut rätt mycket som Steve Coogan!

ANDERS JAKOBSON (2018-12-14)