Blir bara bättre och bättre inför finalen

Det glädjande att följa en serie år efter år och faktiskt känna att den bara blir bättre och bättre. I många fall känner man väldigt starkt för en serie under första säsongen och sedan avtar kvaliteten och intresset i fallande takt och så önskar man bara att den borde läggas ned. "Gotham" var "mycket lovande" enligt min första kontakt med serien för fyra år sedan, och sakta men säkert har den blivit allt tajtare och den fjärde säsongen är den starkaste hittills. Detta kan förklaras av att serien haft gott om tid på sig att etablera karaktärer, miljöer och storys, men även för att den börjar komma väldigt nära tidpunkten då Bruce Wayne blir Batman. Faktum är att Wayne bara är ett par spetsiga öron, en mantel och ett namn från att bli Läderlappen. David Mazouz som gör rollen var i seriens begynnelse en tanig pojke som kändes väldigt långt ifrån Batman-personan, men nu vid 16-17 års ålder är han allt mer trovärdig som mannen som ska bli The Dark Knight.

"The Dark Knight" är för övrigt undertiteln på säsongen. De två senaste omgångarna har haft två undertitlar vardera som sammanfattat berättelsebågarna och denna gång handlar det alltså övergripande om Bruce Waynes väg mot den han ska bli. Det är en inte helt enkel resa för den unga mannen som önskat eller oönskat vägleds av olika personer. Ra's al Ghul (Alexander Siddig) tvingar Wayne till saker han inte vill och butlern/fadersgestalten Alfred Pennyworth (Sean Pertwee) försöker styra honom rätt när känslorna fladdrar åt alla olika håll. Ibland går det mindre bra och under en period av säsongen skiter Wayne i allt och blir den odrägliga playboy han emellanåt skildras som, men ibland går det bättre och Wayne kan förklädd göra vissa heroiska insatser. Och det behövs när Gotham blir en allt tuffare och vansinnigare plats.

I inledningen av säsongen har Penguin/Oswald Cobblepot (Robin Lord Taylor) total makt över både det kriminella och det lagliga. För att få vara kriminell krävs en licens från Penguin, vilket sedermera ger den kriminella fri lejd från polisen, och en hel del poliser får dessutom lite extra i lönekuverten från brottskungen. Detta gillas förstås inte av vår eviga hjälte James Gordon (Ben McKenzie) som gör allt i sin makt för att få lag och ordning på plats igen, bland annat genom att vända sig till den pensionerade och döende maffiabossen Carmine Falcone (John Doman) som skickar sin dotter Sofia (Crystal Reed) till staden. Ungefär samtidigt börjar en brutal "Saw"-liknande psykopat sprida skräck genom att mörda ohederliga poliser, och sådana finns det gott om i Gotham. Professor Pyg (Michael Cerveris) blir en extremt farlig bov att hantera.

En annan sak som är bra med säsongen är att karaktärskonstellationerna kastats om lite. I vissa fall är det resultat av att några döda karaktärer återuppstått. Barbara Kean (Erin Richards) som tidigare har haft väldigt många funktioner återupplivas av Ra's al Ghul som för över delar av sin kraft till henne, vilket blir något hon måste hantera som möjlig arvtagerska. Tillsammans med Tabitha Galavan (Jessica Lucas) och Selina Kyle (Camren Bicondova) bildar hon både nattklubb och kriminellt gäng. En annan som återuppstår under mer zombieliknande förhållanden är Butch Gilzean (Drew Powell) som efter att ha varit en grönsak sänks ned i ett träsk för att "försvinna". I stället återuppstår han som Frankenstein-liknande Solomon Grundy som fått i styrka det han tappat i mental kapacitet. Han kopplas samman med The Riddler/Edward Nygma (Cory Michael Smith) som inledningsvis är nedfryst i Penguins ägo men efter att ha tinats upp tappat mycket av sin briljanta hjärna. I sin tur kopplas det udda paret ihop med Doctor Leslie Thompkins (Morena Baccarin) som håller sig gömd i fattigkvarteren The Narrows.

Under den sista tredjedelen av säsongen får vi återigen stifta bekantskap med psykopaten Jerome Valeska (Cameron Monaghan) som dykt in och ut ur serien sedan starten. Jag måste säga att jag verkligen uppskattar hur lekfullt "Gothams" manusförfattare hanterat den Joker-karaktär som Valeska onekligen är. Här drivs allt till sin spets och lite längre och jag blir imponerad av hur det genomförs och Monaghan gör verkligen en - eller flera - bra versioner av Jokern. Det är en gestaltning som knyter an till tidigare filmiska gestaltningar men samtidigt håller sig inom det ramar som "Gotham" satt upp för sina Batmanskurkar. Mycket bra!

Och "mycket bra" är förstås sammanfattningen på hela denna näst sista säsong av serien. Ja, det blir en femte och avslutande omgång, kortare än de tidigare och även om jag emellanåt tyckt att det är vettigt med slutdatum för tv-serier är det med delade känslor jag inser att "Gotham" snart går i mål. Låt oss hoppas att finalen blir i samma klass eller till och med starkare.

Två kortare featuretter avhandlar zombieskurken Solomon Grundy och de tre "sirenerna", och båda ger på sitt sätt en sorts sammanfattande bild av säsongen.

Det går även att se en timslång film från Comic-Con 2017, det vill säga inför säsongen. Filmen är en "best of" DC:s samtliga tv-serier, vilket betyder att "Gotham" här samsas med "Arrowverse"-serierna som den inte har någon koppling till.

Dessutom finns det spridda bortklippta scener.

1. Poison Ivy genomgår ytterligare en metamorfos i denna säsong och åldras några år och byter därmed skådespelerska igen. Peyton List gör karaktären under några avsnitt, och återkommer sannolikt i nästa säsong...

2. ...där även Bane ska dyka upp. Det är ju en karaktär som knyts ihop med Poison Ivy, men som även blev ikonisk i Tom Hardys gestaltning. Det ska bli spännande att se "Gotham"-varianten av den.

3. Väldigt många av de tidigare "Gotham"-skurkarna är med även i denna säsong, som Victor Fries/Mr. Freeze (Nathan Darrow), Bridgit Pike/Firefly (Michelle Veintimilla), Jervis Tetch (Benedict Samuel), Jonathan Crane/Scarecrow (David W. Thompson) och Hugo Strange (BD Wong). Det är även med en sorts Harley Quinn-figur spelad av Francesca Root-Dodson.

ANDERS JAKOBSON (2018-12-27)