Högklassiga fighter i bedrövlig soppa

Det är underbart med streamingtjänster, och helt fantastiskt med filmpremiärer direkt i TV:n samma dag som resten av världen. Netflix sätter ju ribban just nu, och månglar ut filmer och tv-serier i mängder i genrer för alla. I dag fick jag till exempel se den sydkoreanska actionrullen "Revenger" samtidigt som resten av världen. Toppen, eller hur?

I framtiden (antar jag) har man skärmat av en ö någonstans, där tolv asiatiska länder bestämt sig för att lämpa av alla brottslingar. På ön styr skurken Kuhn vars hantlangare tar kål på alla de ser för att, varför inte, liksom. När de är i full färd med att fånga in mamman Mali och hennes dotter Jin, spolas en nyanländ kriminell i land. Kim Yul (Bruce Khan), iförd tvångströja av någon anledning, spöar hantlangarna snabbt och lätt och styr färden rakt mot Kuhns högkvarter. Vem är han, vad har han gjort och varför är han ute efter Kuhn? Det bryr du dig egentligen inte om.

Idén att proppa undan alla kriminella på en ö är intressant som ett tankeexperiment, men några djupare tankar om det dryftas inte här. I stället är det tydligt bara en mekanik för att skapa filmens mikrokosmos där karaktärerna kan gå från punkt A till punkt B utan störande sidoelement. Några störande element som ändå finns i filmen är Malis vänner som bor i en undangömd del av skogen. De verkar alla svagt förståndshandikappade och tillhandahåller vad jag antar ska föreställa komik. Det är inte bara inte roligt, filmen lider dessutom av grava tonlägesproblem. Man går från humor till blodigt våld på några sekunder, och få karaktärer har någon som helst motivation utöver "öh, nu gör vi så här".

Som tur är så är Bruce Khan en riktig uppenbarelse. Han är 50 år gammal med flera stuntmansjobb bakom sig, men att en så här bra fighter inte fått en ledande roll tidigare är oförståeligt. Han är oerhört snabb, en mycket duktig kicker med grym räckvidd och hans tighta attacker ekar filosofiskt med en annan Bruce ni kanske känner till. Troligen är det uppenbart tagna namnet Bruce Khan en hyllning. Så länge Khan är i bild och ger skurkarna på nöten så är det här bland det mest högklassiga inom filmfighting just nu, tveklöst. Synd bara att resten av filmen är en bedrövlig soppa. Rekommenderas för fans av asiatisk fighting, ni andra kommer att tappa intresset rätt snabbt.

Räknas en oförståelig mid-credits-scen?

1. Bakgrundsstoryn som snabbt rabblas i början av filmen blir helt oförståelig när filmen är slut. Gå tillbaka efter filmen och kolla den igen.

2. En av Kuhns minibossar ser mest ut att låtsasfightas. Han gör lite halvhjärtade attacker ungefär som om han är rädd att skada någon.