Stundtals osmakligt ultravåld

Jonas Åkerlund är snart bioaktuell med "Lords of Chaos" som handlar om dramatiska händelser i den norska black metal-scenen på 80- och 90-talet, en filmatisering som redan omringats av en del kontroverser. Det har gjort att "Polar", baserad på en grafisk roman ("Polar: Came from the cold"), passerat lite under radarn tills den ramlade ut via Netflix. Det här är en oväntat rå film för att komma från streamingtjänsten, och det är bara att hoppas att inga yngre Netflixtittare råkar trycka igång den av misstag.

Mads Mikkelsen spelar lönnmördaren Duncan Vizla som är på väg att gå i pension vid 50 års ålder. Det är en bestämmelse hos hans arbetsgivare och ett rejält avgångsvederlag väntar. Det finns dock en baktanke hos den djupt skuldsatta arbetsgivaren och det är en klausul i kontraktet som säger att pengarna går tillbaka till dem om den pensionerade mördaren skulle omkomma på något vis. Och varför vänta på sjukdom eller olyckor - det är ju lätt för lönnmördare att mörda lönnmördare, eller?

När Duncan gör sitt sista jobb inser han att det finns en prislapp på hans egen skalle och gömmer sig i Montana där han ett boende som inte ens hans revisor känner till. Här håller han sig för sig själv men intresserar sig för den unga grannen Camille (Vanessa Hudgens) som har problem med både vedhuggning och nerverna och Duncan får något faderligt i blicken. I en helt annan del av världen sätter den hänsynslösa Blut (Matt Lucas) sina bästa, unga lönnmördare på att leta rätt på Duncan, men hur lätt är det för lönnmördare att mörda lönnmördare?

Det är en veritabel våldsfest vi har att göra med här, vilket förstärks av idiotsnabba klipp med minnen som plågar Duncan. Minnen av tidigare offer och de brutala sätt de utplånats på. Det är dock ingenting mot den tortyrsekvens med Matt Lucas karaktär som dyker upp i tredje akten. Osmakligt och vidrigt, och smått bisarrt att se den forna "Little Britain"-komikern i en sådan här roll. Låt gå för att Blut är rena karikatyren av en serietidningsskurk som Lucas med överspel gör snudd på larvig, men den där sekvensen är svår att skaka bort.

Filmen växlar mellan att kännas överdriven och larvig till lite småcool och spännande. Mads Mikkelsen är bra i den här typen av roller. Lite väderbiten, tystlåten och jävligt bra på det han gör. Action- och mordsekvenserna går i samma anda som "Oldboy" och "John Wick"-filmerna: snabbt, rått och effektivt med en body count på hur många som helst. Men det är kanske lite för rått i sin helhet. Det är jobbigt att se den här typen av ultravåld i nästan två timmar, hur snyggt gjort det än är.

1. Jonas Åkerlunds tidigare långfilmer är "Spun", "Horsemen of the Apocalypse" och "Small Apartments" i vilken Matt Lucas hade en stor roll.

2. Den tecknade förlagan är ursprungligen en webbserie som även publicerats i album. Skaparen heter Victor Santos och en inspirationskälla var den svenska kultklassikern "Thriller - En grym film". Serien går att läsa kapitelvis på http://www.polarcomic.com.

3. Jag gillar typografin där en bokstav är i Old English-fonten. Det går igenom i all text i filmen och är riktigt snyggt.

ANDERS JAKOBSON (2019-01-29)