Galet rik romantisk komedi

2018 blev ett amerikanskt filmår som kommer gå till historien. "Black Panther" tog världen med storm med sin till största del mörkhyade ensemble. En film som inte slog lika stort i världen, men krossade allt motstånd i USA var "Crazy Rich Asians", en amerikansk blockbuster som till största del fylls av skådespelare med asiatiskt ursprung. Båda oerhört viktiga i en värld som kämpar för att bli accepterad för att vara något annorlunda.

Rachel (Constance Wu) jobbar som ekonomiprofessor i sin hemstad New York och lever lycklig tillsammans med pojkvännen Nick (Henry Golding). När Nick blir bjuden som best man till sin bästa väns bröllop i Singapore passar han på att ta med Rachel för att visa upp henne för familjen. Det han råkat glömma nämna är att hans familj är en av de rikaste i hela Asien och inte tänker låta sin kronprins dejta vem som helst.

Redan i öppningsscenen fångas vi som åskådare in och får se att detta inte är en vanlig romantisk komedi. Eleanor (Michelle Yeoh) försöker få tillgång till det rum hon bokat på ett hotell i London, men nekas på grund av sitt ursprung. Hon tvingas då, med sin son samt svägerska med dotter, springa ut i regnet för att hitta annat boende. Eleanor har dock andra planer. Hon ringer ett samtal innan hon går tillbaka in på hotellet som dess nya ägare. Denna scen ligger hela tiden kvar i bakhuvudet genom hela filmen som tar upp en annan form av segregering. En segregering mellan rika och fattiga samt mellan från vilken del av världen man är uppvuxen i oavsett etnicitet.

Filmen är paketerad som vilken romantisk komedi som helst. Vi vet exakt vad som ska hända, hur karaktärerna ska reagera och relationen dem emellan. Framgången ligger just i att filmen har hittat ett sätt att sticka ut som är oerhört relevant i dag.

En annan sak som lyfter filmen är en oerhört bra sammansatt ensemble. Vi har Michelle Yeoh som briljerar i rollen som Nicks mamma. Hon är hela tiden på gränsen mellan en kärleksfull mamma som vill sin sons bästa och en stenkall ledare över sin familj. Någon annan som näst intill tar över filmen med sin närvaro är Awkwafina i rollen som Rachels vän Peik Lin. Hon lyser med sin komiska briljans.

"Crazy Rich Asians" är inte bara en underhållande romantisk komedi, den är också en viktig film för representation i Hollywood. Det är oerhört synd att den inte hittat sin väg till svenska biografer. Ett måste att ha i sin filmsamling.

Extramaterialet är helt okej, men ingenting utöver det vanliga. Det bästa extramaterialet är de bortklippta scenerna som faktiskt ger ett mervärde. Flera av scenerna skulle utan tvekan ha kunnat finna sin plats i filmen

1. Rollen som Nick Young är Henry Goldings första filmroll.

2. Filmen är den största succén inom genren romantisk komedi de senaste tio åren samt den sjätte största genom tiderna.

3. Det har bekräftats att en tvåa ska göras. Precis som denna film kommer den baseras på böckerna av Kevin Kwan.