Stjärnspäckad och omväxlande

"Triple Frontier" är en tämligen storskalig film som kombinerar drama, krig och en gnutta heist i en och samma historia. Den handlar om ett före detta special forces-team som återförenas för en sista insats, helt och hållet för egen vinning och utan att vara ett officiellt uppdrag.

Oscar Isaac, som jag måste säga börjar etablera sig som en riktig favorit hos mig, spelar Santiago "Pope" Garcia som är den som samlar ihop sina forna kollegor. I inledningen av filmen ser vi hur Pope som militärrådgivare inom den privata sektorn hjälper den Colombianska polisen att jaga efter knarkkungen Lorea (Reynaldo Gallegos). Genom en informatör får Pope reda på att Lorea gömmer sig i ett välskyddat hus i djungeln. Denna information håller Pope för sig själv och återrekryterar sina pensionerade kollegor med ett löfte om så mycket pengar att deras framtida ekonomi är tryggad.

Kollegorna lever helt andra liv och är i behov av pengar. Tom "Redfly" Davis (Ben Affleck) jobbar som inte speciellt framgångsrik mäklare och har ett sprucket förhållande med sin fru. Francisco "Catfish" Morales (Pedro Pascal) har torskat för kokain. William "Ironhead" Miller (Charlie Hunnam) har blivit motivationstalare för blivande militärer och hans bror Ben Miller (Garrett Hedlund) tävlar som MMA-fajter. Det är först när Redfly beslutar sig för att vara med som alla går med. Han är nämligen en vettig planerare, men det ska även visa sig att han är lite för sugen på Loreas pengar och kanske är det så att ett litet misstag av Redfly gör att hela historien tar en lite annorlunda vändning.

Att "Triple Frontier" inte är en (1) sorts film gör de två timmarna till en underhållande tittning. Historien ändrar stil och form ett par-tre gånger och jag gillar det. Skådespelarstallet är väldigt stabilt och lyckas få en trovärdig kemi där det är enkelt att föreställa sig hur väl de fungerade ihop som soldater. Samtidigt finns det ett lager till eftersom de är pensionerade militärer som gått vidare på sätt som inte är helt tillfredsställande. De är med andra ord inte samma personer som de en gång var och det spelar roll för kemin och samarbetet.

Jag känner ganska omgående att det här borde varit en biofilm. Skådespelarna och fotot vittnar om det, och som ni kan läsa härnedan så har "Triple Frontier" varit på gång ett tag och varit ämnad för biograferna under en period. Nu finns den tillgänglig på Netflix direkt i stället och blev därmed en av de bättre originalfilmerna som streamingtjänsten gjort hittills.

1. Filmen har varit på gång ända sedan 2010 och trots att den är tämligen stjärnspäckad har en lång rad andra tunga namn varit aktuella för roller under alla år, som Tom Hardy, Channing Tatum, Johnny Depp, Tom Hanks, Casey Affleck, Mahershala Ali, Leonardo DiCaprio, Denzel Washington, Sean Penn, Will Smith och Mark Wahlberg.

2. Ben Affleck och Oscar Isaac ersatte Tom Hardy och Channing Tatum och ungefär samtidigt tog Netflix över produktionen från Paramount.

3. Filmen är fotograferad med kameran ARRI Alexa 65 och är den första att utnyttja fullformatet i 6.5K-upplösning i en unik 2.11:1-ratio.

ANDERS JAKOBSON (2019-03-28)