Lite enkel men möjlig blivande julklassiker

Theodor Seuss Geisel eller Dr Seuss som han kallade sig är en av USA:s mest framgångsrika och älskade barnboksförfattare. I Sverige har han inte fått samma fäste och betydelse trots att några av hans böcker översatts. "Katten i hatten" kom 1957 samma år som "How the Grinch Stole Christmas" som vad jag kan se inte översatts till svenska. Många minns kanske spelfilmen med Jim Carrey som den gröna surpuppan i Ron Howards film "Grinchen - Julen är stulen" från 2000. Det är enligt min efterforskning den andra versionen av originalstoryn, där den första är en animerad kortfilm från 1966 som bär den fantastiska svenska titeln "När Grunken knyckte julen". Grunken!

Nu är det allt-vi-rör-vid-blir-guld-bolaget Illumination som ger sig på Dr Seuss för andra gången ("Lorax" kom 2012) och de gör de genom att sätta ingen annan än Kevin Smiths gamla producent och ständiga podcastpartner Scott Mosier i registolen tillsammans med Yarrow Cheney. Resultatet är en snäll och ganska enkel animerad film som jag förmodar följer Dr Seuss skrivna original troget.

I den lilla muntra staden Vemdalen (inte den svenska skidorten!) älskar invånarna julen. När det börjar lacka mot jul går alla igång på samtliga cylindrar och gläds åt den stundande högtiden. Alla utom den gröna Grinchen (röst av Benedict Cumberbatch) som bor i en grotta en bit från stadskärnan. Han är vresig och sur och tolererar enbart sin hund Max och bara om han måste tar han sig till staden. Helst inte under jultiden, men det är oundvikligt. Den alldeles för glada Bräckelbom (Kenan Thompson) berättar att i år ska Vemdalens julfirande vara tre gånger så stort som tidigare och det blir droppen som får bägaren att rinna över för surmuppen. Han bestämmer sig därför för att förstöra julen för alla, detta genom att klä ut sig till jultomten och stjäla julen.

Parallellt har vi lärt känna den driftiga flickan Sizzi Lizzi (Cameron Seely) som denna jul vill göra något extra för sin hårt arbetande mamma (Rashida Jones). Därför vill hon försöka var den första någonsin att faktiskt se och träffa jultomten och leverera sin önskan direkt. Och givetvis kommer Sizzi Lizzis och Grinchens vägar att korsas.

Filmen är förhållandevis kort, runt 80 minuter, och bjuder på en ganska rak historia som inte tar några oväntade vändningar. Det är det som får mig att tro att manuset följer boken troget, även om det säkert finns skillnader. Jag tror till exempel inte att den skrikande get som dyker upp är med i Dr Seuss original.

Jag tycker att filmen är charmig. Den är givetvis otroligt välanimerad på det där gulliga Illuminationviset och jag gillar sidekicksdjuren som Grinchens duktiga hund Max och en biffig ren som ansluter efter ett tag. Men jag saknar lite mer djup i historien så där som riktigt välskrivna nya animerade filmer kan bjuda på. Det finns kanske inte utrymme för utsvävningar när en klassiker adapteras, men jag tror inte det hade skadat. En fullt godkänd film är det i alla fall, och en blivande julklassiker för de yngre tittarna.

En rejäl samling med kortare featuretter blandar och ger. En del handlar om filmens tillkomst med den sedvanliga information, och kompletteras av bland annat en specialtitt på Grinchens smarta prylar och teamets minnen av Grinchen. Vi får även en interaktiv genomgång av några karaktärer och i ett annat inslag lär vi oss rita dem.

Det är några musikvideor med och en featurette om Danny Elfmans musik. Dessutom bjuds en liten titt på hur julen firas runt om i världen, där jättebocken i Gävle faktiskt är med, dock utan den pyromaniska traditionen.

Inte mindre än tre kortfilmer ligger med. Inte så förvånande eftersom det till och med står på framsidan av asken. En av dessa är direkt relaterad till filmen och det är ett äventyr där hunden Max trotsar väder och vind för att köpa te till en förkyld Grinch. De andra två är med minionerna. I den ena har två av dem hamnat i fängelse och hamnar fastkedjade till en biffig skurk i en klassisk rymning. Den andra strandsätter tre minioner på Nordpolen när de är rustade för en solsemester i Miami, men lyckligtvis hamnar de precis vid Jultomtens högkvarter och hamnar i alv-skola, med förväntat resultat. Tre småkomiska filmer som kompletteras av en egen bakomfilm.

För övrigt gillar jag att väldigt mycket av denna blu-ray är grön. Fodralet är i någon sorts neonvariant och sedan är Universals typiska blu-ray-meny grön. En liten kul bonuseffekt.

1. I den svenska dubbningen gör Andreas Nilsson rösten till Grinchen. Det gjorde han även till Ron Howard-filmen.

2. Dr Seuss har adapterats ända sedan 1931. I modern tid har det gjorts några långfilmer. Mike Myers spelade Katten i hatten i spelfilmen "Katten" (2003) och Jim Carrey gjorde sin andra Dr Seuss-huvudroll när han gav röst till elefanten i "Horton" (2008).

3. Benedict Cumberbatch gör någon sorts amerikansk accent i sitt röstskådespeleri som fungerar så där. Det hade varit bättre om han hade pratat som vanligt eller om någon amerikan hade gjort rollen i stället.

ANDERS JAKOBSON (2019-05-20)