Hur man inte adapterar en roman

Den svenska Millennium-trilogin (2009) får man ändå retrospektivt ranka som en lyckad filmatisering, men med sina uppenbara brister. Amerikanska remaken "The Girl With The Dragon Tattoo" med David Fincher i registolen och Daniel Craig och Rooney Mara i huvudrollerna var en helt okej tolkning av Stieg Larssons första bok, men blev ingen direkt utmanare till den svenska filmen. Den blev dessutom en ekonomisk flopp vilket ledde till att Sony lade ned tankarna på fler filmer. Craig och Mara fick se sig blåsta på de uppföljare de skrivit kontrakt för.

2015 kom den första ("Det som inte dödar oss") av tre nya böcker med karaktärerna där David Lagercrantz under ganska omdiskuterade former blev den författare som valdes ut för att ta storyn vidare. Även om jag själv var väldigt tveksam till en litterär fortsättning tyckte jag att Lagercrantz förvaltade karaktärerna väl och dessutom skrev en matig och komplex historia som i sin helhet kändes som något som Larsson kunde har skrivit. I och med det kändes en fortsättning på filmatiseringarna inte omöjlig, men från svenskt håll hände det ingenting.

I stället var det Sony som gjorde en så kallad soft reboot av sin version. "The Girl in the Spider's Web" hoppar över två böcker och fortsätter med nya skådespelare som om ingenting har hänt, med förhoppningen om att biopubliken bara ska köpa läget utan protester. Tillåt mig att protestera en smula då jag inte känner igen speciellt mycket från Lagercrantz bok i den här filmen. Omfånget och komplexiteten i boken har urvattnats till en småtrist actionfilm med låg trovärdighet. Tråkigt.

Lisbeth Salander (Claire Foy) fortsätter att bestraffa män som hatar kvinnor, men verkar samtidigt vara lite uttråkad. Då passar ett smaskigt hackeruppdrag som handsken. En man som heter Frans Balder (Stephen Merchant) kontaktar Lisbeth och ber henne att hacka amerikanska NSA. Där finns nämligen ett kraftfullt program Balder skapat som han inte vill att någon ska ha tillgång till. Programmet kan inte raderas eller kopieras, men väl flyttas och det är det som blir Lisbeths uppgift. Hon gör jobbet, men lite slarvigt och en ilsken NSA-agent (LaKeith Stanfield) sätter sig på flyget till Stockholm för att hitta Lisbeth och programmet.

Men det är även fler som är ute efter programmet. En organisation som kallar sig Spindlarna, vars ledare är ingen annan än Lisbeths syster Camilla (Sylvia Hoeks) som valt en helt annan väg i livet, är också ute efter programmet och är avsevärt farligare än NSA och deras agenter.

Mikael Blomkvist är också med förstås och spelas numera av Sverrir Gudnason, men karaktären har fått oerhört liten betydelse i storyn. Mikaels tidning Millennium har sålts till nya ägare och Mikael anses nu höra till forntidens journalister, och visst, han jobbar lite, men till större delen är han bara ett bollplank för Lisbeth som mest står bredvid och ser dum ut.

Han pratar dock bäst engelska i filmen, för precis som i den förra amerikanska filmen pratar skådespelarna engelska med "svensk" brytning, vilket betyder att de låter som tyskar eller östeuropéer. Tyskar har sina logiska förklaringar då delar av filmen är inspelad i Tyskland, vilket märks i en del stadsmiljöer och inte minst på den flygplats som ska föreställa vara Arlanda. Snudd på uselt. Jag begriper inte varför de envisas men denna språkliga groda. Det är ju bara pinsamt.

Tyvärr blir "The Girl in the Spider's Web" bara en besvikelse. Storyn tar inte till vara på Lagercrantz utmejslade historia och varken Foy eller Gudnason känns speciellt bra i sina roller, med ett möjligt undantag för Foy som har en spännande karaktär att jobba med. Slutresultat blir en film i en potentiell trilogi som man inte direkt längtar efter att se mer av. Flopp även för den softa rebooten? Ja, jag tror dessvärre det.

När man drar igång skivan möts man av en trailer för extramaterialet. Lite udda och lite dumt också. Risk för spoilers om man inte sett filmen på bio.

Ett ganska omfattande block med bortklippt material finns att se med eller utan kommentarer. Här finns det lite mer av Mikael Blomqvist och det finns även en scen där Lisbeth mer eller mindre våldtar en man. Dessutom finns det en scen som ger ett definitivt slut på en storyline, som i filmen lämnas öppet. Bra att det inte kom med då det hade gjort det svårt att eventuellt filma de efterföljande böckerna.

En rad bakomfilmer avhandlar Claire Foys förvandling till Lisbeth, stuntscenerna, filmens "värld" och Salandersystrarnas relation. Fullt godkänt. För fördjupning finns sedan ett kommentarspår med regissören Fede Alvarez och manusförfattaren Jay Basu.

Ett litet irritationsmoment är att varken svensk eller engelsk textning finns till extramaterialet. Däremot tre andra språk.

1. Frans Balder bor på Birger Jarlsgatan 774 som ligger i en förort till Stockholm. Okej!

2. Mikael Persbrandt gör vad som kan kallas en cameo som Alexander Zalachenko i en flashback.

3. Blir det fler filmer? Utgår man från filmens ekonomi är det nog tvärkört. Budgeten var 43 miljoner dollar och den sammanlagda slanten amerikanska och utländska biografer genererade var endast 35 miljoner dollar. Det är riktigt uselt, faktiskt. "The Girl With The Dragon Tattoo" som ansågs vara en flopp kostade 90 miljoner dollar men spelade ändå in 232 miljoner dollar. I jämförelse är den nya filmen verkligen en flopp...

ANDERS JAKOBSON (2019-04-01)