En alldeles utmärkt svensk Netflixdebut

Miniserien "Störst av allt" är den första svenska originalproduktionen för Netflix. Den är baserad på en alldeles utmärkt roman av Malin Persson Giolito som utsågs till Svenska Deckarakademins utmärkelse "Bästa svenska kriminalroman 2016". Bara det är två starka selling points för serien. En tredje punkt av lite mer personlig karaktär är att det dessutom är en av de bästa adaptioner av en skriven förlaga som jag stött på på väldigt länge. Där har manusförfattare och regissörer lyckats utmärkt och verkligen fått till en spännande, gripande och originell kriminalhistoria ur en annan synvinkel än vad vi brukar se.

Eller, ja, det är ju Malin Persson Giolito som är ytterst skyldig. Hon är i grunden jurist och "Störst av allt" är i grova drag historien om en ung flicka som misstänks för en skolskjutning och hennes tid i häktet fram till rättegången där hon förväntas fällas för brotten. Det är även en historia om klass, rasism, relationer, kärlek och våldsam problemlösning.

Vi kastas rätt in in i blodbadet. Maja (Hanna Ardéhn) hittas indränkt i andra personers blod i ett klassrum där en lärare och fyra elever ligger döda på golvet. Hon är den enda överlevande - tror vi - och har varit med i skjutningen, men exakt vad som hänt är oklart. Maja häktas och hålls borta från familj, media och all tänkbar yttre information under flera månader innan det är dags för rättegång.

Via förhör och andra samtal får vi en bild av vad som hänt, eller snarare vad som hände fram till skolskjutningen. Runt ett år tidigare blev Maja kär i Sebastian (Felix Sandman), son till affärsmannen Claes Fagerman (Reuben Sallmander). Till en början uppfattas Sebastian som både romantisk och generös, en rikemansson som ändå kan vara oerhört charmant och på något vis jordnära. Men under ytan finns en otroligt dålig relation till pappan som gör att Sebastian kokar över, vilket tar sig uttryck genom drogmissbruk och allmänt uselt beteende. Maja dras in i destruktiviteten, men försöker samtidigt vara en trygg axel för sin pojkvän. Oavsett hur förändras hon, vilket hennes bästa vänner Amanda (Ella Rappich) och Samir (William Spetz) märker och på olika sätt reagerar på.

Oftast när det handlar om en historia med en stor del ungdomsdrama brukar det falla på ett skådespel som inte matchar manuset eller de mer etablerade skådespelarnas insatser. Så är fallet absolut inte här. Hanna Ardéhn (mest känd från "30 grader i februari") drar ett stort och tungt lass i huvudrollen och Felix Sandman imponerar stort. Han har tydligen en skådespelarbakgrund som hamnat i skuggan av musikkarriären och är riktigt bra. Jag imponeras även av William Spetz som vanligtvis syns i mer komiska sammanhang. Här visar han tydligt att han absolut är att räkna med inom drama.

Bland de vuxna rollerna sticker David Dencik och Maria Sundbom ut. De spelar försvararen Peder Sander och åklagaren Lena Pärsson och är de som fått mest juridiskt snack i sina dialoger. Det kräver sin skådespelare att göra dessa väldigt specifika yrken trovärdiga och för mig fungerar det totalt.

Och det gör hela serien. Trots att jag läst boken sitter jag som på nålar och inväntar spänt upplösningen. Sex avsnitt på ungefär 45 minuter styck behövdes för att ge romanen en naturlig och luftig struktur som miniserie. Resultatet är mycket bra och det känns förstås extra kul att den första svenska Netflixproduktionen blev en fullträff.

1. Malin Persson Giolito gör en cameo med flera repliker i det första avsnittet när hon spelar domaren i häktningsscenen. Hon är även Leif GW Perssons dotter.

2. En annan Malin, den som sågs i "Vi på Saltkråkan" (Louise Edlind) spelar familjen Fagermans hemhjälp eller vad man ska kalla henne. Malin i "Saltkråkan" var ungefär lika gammal som ungdomarna i den här serien.

3. Serien är producerad av Felix Herngrens bolag FLX, men Felix är inte involverad på något annat sätt. Det är däremot två av hans döttrar. Vuxna Vera har jobbat bakom kameran och barnet Iris spelar Majas lillasyster.

ANDERS JAKOBSON (2019-04-08)