Vin, kvinnor och sång

Saturday Night Live är en av många plantskolor för amerikanska komiker. I "Wine Country" kan vi se sex stycken roliga kvinnor som kultiverats i SNL, de flesta av dem framför kameran, några av dem kanske lite mer bakom den. I kulisserna finns en sjunde (Tina Fey) så det här är en film fylld av roliga amerikanska kvinnor.

Många år tidigare jobbade de sex på samma pizzeria och blev vänner för livet. Nu är möjligheterna att ses allihop samtidigt få, men när Rebecca (Rachel Dratch) ska fylla 50 år får de en anledning att samlas under några dagar. Abby (Amy Poehler) går all-in som helgens arrangör och fixar och lägger ned tid på ett ambitiöst och detaljerat schema. Naomi (Maya Rudolph) är överlycklig av att komma bort från mammaansvaret. Catherine (Ana Gasteyer) är stressad över ett jobb och kan inte lägga ifrån sig telefonen. Val (Paula Pell) hoppas hitta kärleken i vilken situation som helst och Jenny (Emily Spivey) överraskar alla genom att faktiskt vara närvarande över huvud taget.

Resan går - givetvis enligt Abbys planering - till vindistriktet Napa. De har hyrt ett rejält hus (av Tina Feys karaktär) med alla möjliga bekvämligheter och en fantastisk utsikt över vindalarna. Och vinet står givetvis i fokus när tjejgänget äntligen får tid att umgås. Känslan av en lång vänskap etableras av en rad tydliga internskämt och sånger och inledningsvis är det en rolig film. Men sen kommer allvaret inrullande. Stämningen i gruppen förändras och allt är inte helt bra, varken individuellt eller gemensamt och det är en hel del som behöver luftas och vädras ut mellan vinklunkarna.

Den här typen av kompisresor över en helg där glädje varvas med allvar har man sett tidigare så "Wine Country" vinner inga originalitetspoäng, men det är en rätt trevlig stund man får tillsammans med det här gänget. Skärpan tappas här och där och filmen hade gynnats av lite tilltajtning, men det är ändå en sevärd historia. De som har egna kompisgäng som träffas under ungefär den här typen av tillfällen kan nog enkelt se likheter med karaktärernas egenheter och egenskaper. Bara det är ju en anledning att se filmen.

1. Det är Amy Poehlers debut som långfilmregissör. Manuset är skrivet av Emily Spivey och Liz Cackowski som också är en SNL-veteran och som gör en mindre roll i filmen som passivt aggressiv ekologisk vinproducent.

2. Inspirationen till filmen kom från en liknande resa det här gänget gjort på riktigt.

3. Det är några män med i filmen. Störst plats har Jason Schwartzman som "följer med huset".

ANDERS JAKOBSON (2019-05-24)