Vem minns skalbaggarna?

Jack Malik är i bästa fall en medelmåtta när det gäller låtskriveri. Han försöker desperat att slå igenom som musiker, men det verkar omöjligt. Den enda som tror på honom är hans barndomsvän Ellie Appelton som även är hans manager, roadie, bokningsagent och så vidare. Hon pushar honom att fortsätta både för att hon tycker hans musik är bra men framför allt för att hon är kär i honom. Något Jack inte inser. Efter ytterligare en misslyckad spelning bestämmer han sig för att lägga av med musikdrömmarna och återgå till att jobba som lärare. Ellie protesterar med Jack har bestämt sig. Tror han…

När han samma kväll cyklar hem inträffar ett strömavbrott som drabbar hela jorden under tolv sekunder. Under dessa tolv sekunder lyckas Jack bli påkörd av en buss. Han klarar sig dock med två utslagna tänder och lite skrapsår. Hans vänner uppmuntrar honom med att häckla honom för hans tandlöshet men även ge honom lite krya på dig-gåvor. Ellie ger honom en gitarr och när han provar den genom att spela "Yesterday" av The Beatles visar det sig att alla, förutom Jack, glömt bort vilka The Beatles är.

Jack börjar spela deras låtar och succén är ett faktum. Han beskrivs som världens bästa låtskrivare (han påstår att låtarna är hans) och alla vill höra hans musik. Ed Sheeran spelar sig själv och utmanar i en scen Jack på en duell. Vem av dem kan skriva den bästa låten på tio minuter? Men kan Jack leva med att få all denna uppmärksamhet, uppskattning och framförallt alla pengar för något han inte gjort själv?

Jag gillar filmen. Den är rolig, den är sorglig, den har kärlek, den har olycklig kärlek och framför allt så har den massor av bra musik. Och eftersom Jack inte riktigt minns alla låtar utantill får vi lite annorlunda versioner. Bland annat "Help" i ett extremt tempo och "Hey Jude" blir "Hey Dude" på inrådan av Ed Sheeran själv. Skådespelarna gör riktigt bra insatser och både Himesh Patel (Jack) och Lily James (Ellie) är riktigt trovärdiga och trots att filmen är i det närmaste två timmar tittade jag inte på klockan en enda gång.

Ett alternativt slut, lite bortklippta scener och mer Beatlesmusik är vad vi bjuds på. Det alternativa slutet öppnar upp lite för en uppföljare då Ellie nämner Harry Potter och Jack inte har en aning om vem han är. Har Ellie drabbats av samma sak som Jack fast med Harry Potter eller har bara Jack glömt bort vem Harry Potter är? Hur som helst så föredrar jag originalslutet.

1. Man köpte rätten till 20 Beatles-låtar men använde bara 17 i den färdiga filmen.

2. Flygplatsen i Liverpool dit Jack flyger heter egentligen Liverpool John Lennon Airport. Det ändrades dock till filmen.

3. Danny Boyle ville så gärna regissera den här filmen att han valde den före "James Bond 25".