Absolut inte värd 83 minuter av ditt liv

Att vara musikvideoregissör är en väg in till filmbranschen för en hel del. För vissa blir resultat bra direkt, medan andra kanske inte får till någon fullträff vid första försöket. Så är fallet när Austin Vesely långfilmsdebuterar som manusförfattare och regissör till "Slice". Vesley har tidigare mest gjort videor till Chance the Rapper och jag vågar tro att jag inte sett en enda av dem. Förhoppningsvis är de mer sevärda än denna långfilm som jag redan nu kan säga är högst ovärd att lägga tid på.

Det är en sorts skräckkomedi som ändå har ett ganska intressant ursprungsläge: I den lilla amerikanska småstaden Kingfisher lever människor sida vid sida med 40 000 spöken och det är liksom inget konstigt med det. En pizzeria, som har en enorm betydelse i storyn, har till exempel en spökbagare som kommer med illavarslande varningsord som ingen annan lyssnar på. Men det kanske de borde, för snart börjar pizzabud dö på löpande band.

Givetvis anklagas spöken för morden, men polisen är 300-procentigt övertygade om att det är varulven Dax (Chance the Rapper) som är den skyldiga, medan han hävdar sin oskuld. En ung journalist, Sadie (Rae Gray), rotar lite i fallet och kommer fram till alternativa motiv och alternativa gärningsmän som polisen givetvis inte tror en sekund på, men snart blir situationen i Kingsfisher allt allvarligare och en konfrontation mellan ont och gott stundar.

Originalitetspoängen ramlar in... Det är en tämligen bedrövlig film detta. Jag förstår att meningen är att den ska vara lite småtafflig och snudd på parodisk men det blir varken roligt eller bra i slutändan. Det är gott om överspel varvat med usla insatser bland skådespelarna och för min del sitter jag och tittar mer på spelarens räkneverk än själva filmen till slut. Och det är ju ett rätt förfärligt betyg.

Tyvärr blir min enda rekommendation angående "Slice" att undvika den i högsta mån. Enbart de inblandade och de närmast sörjande kan ha någon glädje av den.

1. Svenska Oscarsvinnande kompositören Ludwig Göransson ("Black Panther") har bidragit med musik till filmen. Oklart varför.

2. Apropå musik är det första man får höra i filmen några sekunder av svenska metalbandet Meshuggah. Detta spelas under filmens första offers sista minuter i livet och det är Austin Vesely som gör rollen som pizzabudet Sean.

3. Sist i filmen kommer en typiskt amatörmässigt gjord reklamfilm som faktiskt är bland det bästa i hela filmen.

ANDERS JAKOBSON (2019-08-22)