Besvikna mammor and the city

Merparten av Cindy Chupacks värv finns i ett par rejäla nävar "Sex And The City"-avsnitt som hon antingen producerat eller skrivit. "Otherhood", baserad på en roman av William Sutcliffe, är hennes långfilmsdebut som både manusförfattare och regissör och det finns en lättare koppling till den gamla succéserien: vänskapen mellan (tre) kvinnor och staden som aldrig sover - New York City. Kvinnorna bor inte i det stora äpplet (så, nu räcker det med omskrivningar för New York), utan deras vuxna söner bor där. Tre grabbar som växte upp tillsammans och var bästa kompisar och fortfarande är vänner, men lika usla allihop att hålla liv i relationerna med sina mammor.

Helen (Felicity Huffman) och Gillian (Patricia Arquette) samlas hemma hos Carol (Angela Bassett) på Mors dag för att äta och dricka gott. Lagom till att Helen och Gillian berömt Carol för den fina blombukett hon fått från sin son avslöjar Carol att hon köpt den till sig själv. Och skrivit det medföljande, kärleksfyllda kortet. När pinsamheten lagt sig vänds det hela till ett gemensamt missnöje för sönernas usla beteenden. Gillian har visserligen fått ett sms från sin son, men vad är det? Någon kläcker idén om att de borde sätta sig i bilen och åka och överraska sina söner.

Sagt och gjort...

Även om kvinnotrion får anledning att sammanstråla då och då under New York-dagarna delas filmen in i individuella historier. Tanken är att mammorna ska flytta in hos sina söner men det är bara Carol som gör det. Hennes son Matt (Sinqua Walls) är AD på en sporttidning - tror hon, i själva verket handlar det om någon sorts Slitz/Café-variant. Matt blir givetvis förvånad och obekväm när mamman tränger sig på, men den här sidohistorien är den som är mest givande i filmen.

Gillian hittar sin son, den inte speciellt produktiva författaren Daniel (Jake Hoffman) som är deppig efter uppbrottet med flickvännen Erin (Heidi Gardner) som Gillian aldrig gillade. Nu försöker hon para ihop sonen med en annan kvinna, vilket går så där, och den huvudsakliga poängen med sidohistorien är att Gillian försonas med Erin.

Slutligen upptäcker Helen att hennes son Paul (Jake Lacy) är gay, vilket alla vet utom hon, och den här historien är absolut bökigast eftersom den visar att Helen inte är en speciellt sympatisk person som har en hang-up på den man hon skilde sig ifrån elva år tidigare.

Trots att jag listat lite negativa aspekter precis så tycker jag ändå att "Otherhood" är en trevlig film med både komedi och allvar. Jag kan tänka mig att en hel del föräldrar med vuxna barn kan känna igen sig när moder- och faderskapet går över i "annanskapet" (inte helt bra översättning av titelns ordlek), precis som en del nyblivna unga vuxna kan få sig en och annan tankeställare. Men även om man inte befinner sig i någon av dessa tänkbara målgrupper är det en sevärd film med stabila skådespelarinsatser.

1. Av någon dum anledning har Cindy Chupack eller möjligen romanförfattaren William Sutcliffe sett sig tvungen att haka på en "ett år senare"-svans på historien som enbart lämnar en sliskig och onödig eftersmak till filmen. Typiskt amerikanskt, tyvärr.

2. Typisk amerikansk - av betydligt bättre karaktär - är även skildringen av New York. Jag som är omåttligt förtjust i staden längtar genast efter ett nytt besök - och New York-pizza!

3. Ursprungligen var Michelle Pfeiffer, Viola Davis och Diane Keaton knutna till huvudrollerna. Oklart varför det blev som det blev, men det är ju inget ovanligt att skådespelare byts ut.

ANDERS JAKOBSON (2019-08-08)