What happens in Las Vegas ses i säsong 3

Den enligt mig högst sevärda och underhållande dramakomedin "Glow" om the glorious ladies of wrestling i 80-talets USA tar i sin tredje säsong ett nätt steg i nordöstlig riktning från tv-världens Los Angeles till showmeckat Las Vegas. I den första säsongen började en brokig skara kvinnor med wrestling och i den andra säsongen var deras tv-program i gång, och till denna säsong har de blivit av med sitt tv-program och i stället omlokaliserat sig till Las Vegas där deras wrestling blir en underhållningsshow som konkurrerar med magiker, sångare och allt annat som finns i denna stad.

Ursprungligen är det tänkt att de ska köra i tre månader men allting blir förlängt till ett helt år, vilket försvårar kvinnornas privatliv. Vår huvudperson Ruth Wilder (Alison Brie) har sin pojkvän kvar i Los Angeles, men hon har även starka känslor för showens regissör Sam Sylvia (Marc Maron) - och han har, trots hans minst sagt syrliga relation till henne tidigare, ännu starkare känslor tillbaka. Men hur är det egentligen med tajmingen? Showens stjärna och medproducent Debbie Eagan (Betty Gilpin) har lämnat exman och bebis i Los Angeles och allt resande fram och tillbaka tär på henne. Botemedlet blir sex och åter mera sex med var och varannan snygging hon kan hitta, tills hon stöter ihop med en charmerande affärsman som är till mer nytta än det köttsliga.

Den här säsongen innebär väldigt mycket karaktärsutveckling där många av kvinnorna i ensemblen får utrymme till förändring. Vissa är fortfarande lite anonyma medan några av dem tar för sig väldigt. Allra mest Sheila (Gayle Rankin) som identifierat sig som någon sorts vargkvinna. Från att ha varit en kuf får hon ett riktigt uppvaknande och förändras totalt mot slutet av säsongen. Just den här typen av utveckling gillar jag i serier som tuffat på ett tag. Ingen säsong av "Glow" har varit den andra lik och det är en bidragande anledning till att jag tycker att serien är fräsch och underhållande.

Några nya karaktärer för säsongen är hotellägaren Sandy Devereaux St. Clair (Geena Davis) samt dragshowartisten Bobby Barnes (Kevin Cahoon) som är högst delaktig i Sheilas förändring. Men han för även in nya teman i serien som kopplar samman historien mer med HBTQ-världen.

Säsongen skildrar ungefär ett år och trots att året svetsar samman kvinnorna allt mer blir det även tydligt att de individuellt börjar spreta åt olika håll, vilket gör att fortsättningen på serien är väldigt öppen. Jag har absolut inte tröttnat och vill se mer. Som vanligt handlar det om tio avsnitt i varierande längder men generellt kring halvtimmessträcket och det går snabbt och lätt att beta av säsongen. Kanske just därför kommer längtan efter att få se mer så naturligt.

1. Säsong 2 sejfade lite och hade en slut som hade fungerat som ett slut på serien om det hade varit så. Säsong 3 tar risker och slutar inte alls lika potentiellt definitivt. Låt oss därför hoppas på en fjärde säsong!

2. Eftersom serien knyter an till verkliga händelser går det att säga exakt när säsongen börjar, nämligen 28 januari 1986. Det är ett datum som skrivit in sig i historien då den amerikanska rymdfärjan Challenger exploderade dramatiskt under uppskjutningen och blev en både nationell och internationell tragedi. Den händelsen ingår i "Glows" berättelse på ett väldigt obekvämt vis.

3. Alison Brie begår sin regidebut med ett avsnitt i denna säsong. Kul!

ANDERS JAKOBSON (2019-08-15)