Skruvad flirt med nostalgikerna

"Beverly Hills" var en guilty pleasure för mig under de tio år serien gick under 90-talet och en bit in på 00-talet. Eller, jag vet i fanken om jag känner mig speciellt skyldig - det var en serie som jag med glädje såg och bandade på fyratimmars VHS-band (med longplay fick man in elva avsnitt på ett band) och därför även sett i sin helhet ett par gånger. Jag var inte riktigt med från första början. Det var några kompisar som började prata om en fjantig serie på TV4 som man kunde titta på och garva åt. Jag tittade och blev fast nästan omgående och levde med Brandon, Brenda, Dylan, Kelly, Steve, Donna, David och Andrea som om de vore några jag kände på riktigt. Låt gå för att det var moralkakebuffé emellanåt, men det var ändå en serie jag gillade trots att jag kanske var lite för gammal.

Nästan 30 år efter ursprungsseriens start kommer "BH 90210" som är en märklig blandning av nostalgi, parodi och komedi i en och samma bytta. Skådespelarna Jason Priestley (Brandon), Shannen Doherty (Brenda), Jennie Garth (Kelly), Ian Ziering (Steve), Tori Spelling (Donna), Brian Austin Green (David) och Gabrielle Carteris (Andrea) spelar skruvade versioner av sig själva som sammanstrålar i samband med ett jubileum. Det hela leder till en idé om att försöka få till en reboot av serien som framför allt Tori och Jennie är drivande i. En hel del käppar i hjulen kommer från alla möjliga olika håll under tiden de jobbar med att få till inspelningen.

Det är plotten i grova drag i de sex avsnitt som utgör den första säsongen. Om det blir en fortsättning känner jag inte till just nu, men nog serveras det lite cliffhangers som framtida avsnitt kan mumsa i sig.

Att se "BH90120" ger en delad upplevelse. Ena stunden sitter jag och småmyser åt att återse gänget och roas av den fejkade verkligheten då den faktiskt leder till den typen av storys som ingick i ursprungsserien. Nästa stund poppar frågan "Vad fan är detta?" upp och det känns bara pajigt och fjantigt. Men i tredje stunden ler jag åt att det här misch-maschet ändå fungerar på något plan. Det är skruvat och om man bara tar det för vad det är så blir det ändå rätt kul. Dessutom vinner de många nostalgipoäng hos mig när de slänger in någon person eller referens till den gamla serien som flirtar stenhårt med gamla superfans.

Så här: Kommer det en andra säsong så kommer jag att titta på den. Var detta allt som det blev så är det helt okej också. Den nostalgiska kicken var värt ansträngningen att se serien och för de som såg "Beverly Hills" med någon sorts behållning när det begav sig kan gilla detta. Eller så hamnar de i "Vad fan är detta?"-facket - en sådan person har jag nämligen delat den här tittupplevelsen med...

1. Luke Perry tackade nej till att vara med då det krockade med hans medverkan i "Riverdale", men lovade att göra många gästspel. Dessvärre blev det inte så då han tragiskt dog efter att fått en stroke. I det första avsnittet hyllas Perry försiktigt och värdigt av sina medskådespelare.

2. Shannen Doherty, å sin sida, tackade nej, men gick sedan med på att vara med som en hyllning till Perry. Hennes insats är dock lite fattigare än de andra skådespelarnas.

3. En hel del bekanta "Beverly Hills"-ansikten figurerar i serien, kanske framför allt Christine Elise som i den gamla serien spelade Emily Valentine. Här är hon gängets producent på FOX.

ANDERS JAKOBSON (2019-09-17)