Suverän samhällssatir

De bästa filmerna och serierna fungerar på flera plan. Ofta kan man avnjuta någonting som ren underhållning, samtidigt som det finns ett djupare budskap för den som söker det. Det djupare lagret behöver inte alls vara tungsint eller kryptiskt, utan ligger ofta direkt på ytan inuti underhållningens presentation. Den norska serien "Beforeigners" är ett lysande exempel på skarp samhällssatir som ligger som ett ofta komiskt lager ovanpå en finurlig kriminalhistoria.

I Oslofjorden blixtrar det plötsligt till, och ur ljusfenomenen stiger några människor som visar sig ha anlänt från vikingatiden. Fler ljus blixtrar i vattnet, fler människor dyker upp, och fenomenet visar sig ske samtidigt över hela världen - folk från stenåldern, vikingatiden och 1800-talet anländer till vår tid. Vi hoppar några år in i framtiden, där dessa "framvandrare" finns överallt i samhället och fler dyker reguljärt upp ur havet. Kriminalpolisen Lars Haaland (Nicolai Cleve Broch, "Frikänd") blir satt på att lösa fallet med en stenålderskvinna som hittats mördad, och till partner får han vikingamön Alfhildr (finska Krista Kosonen) som också är den första polisen med multitemporal bakgrund.

Det här är en serie som verkligen inte smyger med sina budskap. Parallellerna med dagens politiska klimat angående invandring är mer än lovligt tydliga, men det gör inget för det är gjort på ett väldigt underhållande vis samtidigt som det är oerhört träffsäkert. Det är smart, det är knivskarpt och genomtänkt med välgjord detaljrikedom i miljöns uppbyggnad. Jag skrattar ofta, inte bara åt humorn utan åt speglingen av vårt eget samhälle i seriens absurda situationer.

Må så vara att mordfallet ibland bara känns som den röda tråden som håller ihop allting, och någon riktigt nöjsam upplösning bjuds vi inte på innan de få avsnitten som utgör säsongen tar slut. Men jag hoppas och tror att vi får en säsong till, för som vanligt ger Norge oss TV som är betydligt bättre än vår egen. Det här är den första norska originalserien för HBO Nordic, så låt oss hoppas på många fler.

1. Skapare och författare är Anne Bjørnstad och Eilif Skodvin, som tidigare gett oss hyllade serien "Lilyhammer".

2. De som är förtjusta att se nakna män får sitt lystmäte i denna serie.

3. Krista Kosonen kan inte norska alls. "Jag lärde mig manuset som en papegoja. Jag förstod ingenting" har hon sagt.