Trevande men trevlig underhållning

För ungefär ett år sedan kom det som jag trodde var den första säsongen av Matt Groenings tredje animerade serie efter "The Simpsons" och "Futurama". Men de tio avsnitt av "Disenchantment" som vi fick då visade sig vara den första delen av en tvådelad säsong som alltså nu fått sin konklusion med ytterligare tio avsnitt. Kanske är det bara oväsentlig semantik eller finns det möjligen en ekonomisk förklaring till delningen? Strunt samma, nu är mer av serien här i alla fall, oavsett vad man kallar det. Men för enkelhetens skull kallar jag den "Säsong 1, del 2".

"Disenchantment" utspelar sig i en sagoaktig dåtid med riddare, kungligheter, alver, demoner och andra typer av omänskliga ting. Självklart är en hjältetrio i fokus och den består av prinsessan Tiabeanie eller Bean ("Bönan") som hon kallas kort och gott, alven Alvo och demonen Luci. Bean är en tuff ung kvinna som väljer äventyr och alkohol framför trötta uppdrag inom hovet. Alvo är en en utstött alv som är småkär i henne och Luci är en demon Bean fick i present som kanske inte alltid vill väl, men ändå är väldigt nödvändig att ha vid sin sida.

Den första säsongen hade individuella avsnitt men även en övergripande historia som slutade dystert för Beans hemplats Drömlandet. Den långa storyn handlade om att Beans mamma, drottning Dagmar, förgiftades och förvandlades till sten när Bean var ett barn och kung Zøg motade sorgen med att bland annat gifta om sig med en amfibier, men drömde om att med hjälp av alvblod bryta förbannelsen. Så blev det, men det visade sig att Dagmar råkade förgifta sig själv när hon egentligen skulle förgifta Zøg. Drottningen var alltså ond och förra säsongsdelen slutade med att i princip hela Drömlandet förvandlas till sten.

Detta ordnas förstås upp under de första avsnitten, i vilka Bean och Luci tvingas återuppliva Alvo från de döda. Det stora äventyret för Bean denna gång handlar om hennes riktiga jag och en profetia som är besvärlig, och allting avslutas ganska drastiskt med en cliffhanger som heter duga. Men däremellan letar gänget efter ett mytomspunnet superbär, träffar sjöjungfrur och deltar i en "Ocean's Eleven"-liknande kupp. Luci öppnar en bar, Alvo bli kompis med Beans halvbror Derek, Zøg skaffar sig självmant rikemanssjukdomar och Bean lär sig om elektricitet. Många äventyr alltså.

Sist beskrev jag serien som lite trevande. Det tycker jag fortfarande nu efter totalt 20 avsnitt. Den har inte riktigt satt sig hos mig än samtidigt som jag blir väldigt underhållen för stunden och verkligen gillar alla detaljer och lager i serien allt mer. Det finns mycket kul att skratta åt under säsonghalvans gång och den här kombinationen av avsnitt som fungerar som individuella storys samtidigt som det finns en större berättelse gillar jag. Det är ju inte något som direkt fanns i Groenings tidigare serier.

Det gör att jag fortfarande ser fram emot mer. Förr eller senare kanske alla bitar ramlar på plats, men för tillfället är "Disenchantment" lite trevande men trevlig underhållning för stunden.

1. Vi får betydligt fler alver i denna säsongsdel (i och med att alverna numera bor som flyktingar i Drömlandet). Precis som Smurfarna har alverna olika individuella egenskaper som även speglas i deras namn. Namnen klingar dock bättre på engelska.

2. Det absolut roligaste i hela säsongsdelen är när Old Man Touchy dyker upp i sista avsnittet. En klåfinglig och högst troligt pervers typ som jag skattar högt åt. Hoppas vi får se mer av honom i framtiden.

3. Och apropå framtiden - en andra säsong med 20 avsnitt är beställd och ska komma under 2020 och 2021. Det låter som det blir en tvådelad omgång även det.

ANDERS JAKOBSON (2019-10-08)